شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

آرشیو مرداد ماه 1399

مركز مشاوره ستاره

مركز مشاوره پيش از ازدواج سعدآباد

۳۶ بازديد

مركز مشاوره پيش از ازدواج سعدآباد

پس از گذشتن در كنار خيابان وليعصر سر بالائي موجود مي باشد .

كه امروزه آن را خيابان آيت الله ملكي مي‌دانند.

در آخر اين خيابان يكي از درهاي كاخ موزه سعدآباد مشاهده مي‌شود.
مركز مشاوره پيش از ازدواج سعدآباد1
معرفي مجموعه سعدآباد

    خياباني كه به كاخ منتهي مي‌شود سال ها مي باشد.
    كه به خيابان سعد آباد مشهور مي‌باشد.
    هنگامي كه روي سنگ فرش هاي آن گام بر مي‌داريم .
    ناخودآگاه به قدمت هاي عمر اين درختان پي خواهيم كرد.

رنگهاي قهوه اي رنگ و قدرتمند درختان مربوط به سال ها پيش مي شود.

در دنياي امروز اين خيابان يكي از نمادهاي محله دربند محسوب مي شود.

اما شايد كمتر شخصي از اين سرگذشت خيابان و طرز شكل گرفتن آن اطلاعات داشته باشد.

مطالب و مقالات سايت “مشاوره ازدواج” توسط تيم تخصصي مشاوران و روانشناسان تهيه و پشتيباني شده است.

ببخش و سبك شو

۳۱ بازديد

ذهن ما انباشته از خاطراتي است كه به مرور زمان و با بالاتر رفتن سن‌مان معمولا انبوه‌تر مي‌شود، گاهي آن‌قدر فكر و خيال به سرمان مي‌ريزد كه بديهي‌ترين چيزها حتي مثل نام فاميل يك همسايه يادمان مي‌رود و در مواجهه با او فكر مي‌كنيم دچار آلزايمر مزمن شده‌ايم. نه اين آلزايمر نيست، اين انبوه فكر است كه امان يادآوري چيزهاي ساده را هم از ما مي‌گيرد. مثل اتاقي كه آن‌قدر پر از لباس و به‌هم ريخته است كه پيداكردن يك شال‌گردن ميان اين همه شلوغي كار شاق و غيرممكني مي‌شود. به قول يك دوستي خاطرات كلا آزاردهنده است. خوبش از بدش هم بدتر است، او كه مبالغه و مزاح مي‌كرد، ما هم كه قادر به انتخاب كردن و گزينش خاطرات ذهني‌مان و پاك‌كردن بعضي از آنها نيستيم، پس همين مي‌شود كه در مواجهه با همسايه‌اي كه هر روز مي‌بينيم يك‌دفعه ۱۰ بار او را آقاي عزيز مي‌ناميم تا لو نرويم كه چقدر گيجيم كه نامش را فراموش كرده‌ايم. جدا از مصداق ذهن من گمان مي‌كنم بخشي از اين عدم تمركز به شلوغي و درهم‌برهمي محيط اطراف ما هم برمي‌گردد؛ محيطي كه در واقع خودمان در به وجود آمدنش نقش فعال داشتيم. خب همين اتاق خودمان را هم كه در نظر بگيريم با هر ميزان امكانات مالي مي‌بينيم باز هم چيزهاي زيادي داريم مثلا سه تا برس مو كه فقط يكي‌اش را استفاده مي‌كنيم، چندين لباس كه ديگر اندازه‌مان نيست يا از اول هديه‌اي بوده خارج از سليقه پوشيدني ما، يا مقدار زيادي دفتر و كلاسور و كاغذ و مداد و لوازم‌تحرير كه تا سال‌ها هم اضافه مي‌آيند يا حتي كتاب‌هايي كه گاهي اتفاقي دو يا سه عدد از آنها را در منزل داريم و… اين ميزان بارهاي اضافي براي هر كس متفاوت و متنوع است، اما تا الان اگر دقت نكرده باشيم، خاصيت عجيبي دارند، ديده نمي‌شوند، اما قطعا اشغال فضا و شلوغي كه ايجاد كرده‌اند به شلوغي فضاي ذهن ما دامن مي‌زند. خيلي از اين چيزها شايد حتي نو باشند و اين كه واقعا براي دور ريختن حيفند، اما نكته اينجاست كه اگر خوب دقت كنيد، به كار شما نمي‌آيند. خب پس مشقمان را شروع مي‌كنيم كه خود من بيشتر از همه نيازمند انجامش هستم. وسايل اضافي را نه با خساست بلكه با گشاده‌دستي جمع مي‌كنيم. هر وسيله‌اي را كه بالاي يك سال است كارش نينداخته‌ايد چشم‌بسته كنار بگذاريد، بعد بنشينيد ببينيد موسسات خيريه دوستان نزديك اقوام و خيلي‌ها به كدامشان نياز دارند، آنها را به دست كساني كه از داشتنشان خوشحال مي‌شوند يا نيازش را دارند، برسانيد. شك نكنيد سبكي فضاي اطرافتان مغزتان را هم سرحال مي‌آورد. اين در اصول فنگ‌شويي هم نوعي نو كردن به حساب مي‌آيد كه فوايد فراواني دارد. بي‌شك شما ديگر چيز ساده‌اي مثل نام همسايه‌تان از خاطرتان نخواهد رفت، بلكه ساير وسايلتان را هم راحت‌تر پيدا مي‌كنيد و بهتر مي‌بينيد. بخشش مطمئن هم باشيد به كسي بر نخواهد خورد. اصلا مي‌توانيد نيت‌تان را از سبك‌كردن محيط اطراف براي نزديكانتان شرح دهيد شايد به درد آنها هم بخورد.

***

من هميشه روزهاي تولد رو خيلي دوست داشتم. غافلگيرشدن و خنديدن و كادوگرفتن و كيك‌خوردن و…. شايد به خاطر اين بوده كه هميشه روز تولدم حسرت تبريك از طرف اونهايي كه دوستشون داشتم، رو دلم مي‌مونده. به قول مامانم ما زياد تولدي نيستيم (يعني زياد روزهاي تولد رو جدي نمي‌گيريم). واسه همين هميشه دوست داشتم كه روز تولد بقيه رو بهشون تبريك بگم و ذوق‌زده‌شون كنم كه به يادشون بودم. خنده‌شون واسم خيلي ارزش داره و دليلي مي‌شه كه منم از ته دلم خوشحال بشم… اين شد كه يك كتاب خريدم كه واسه هر روز سال، يه پيغام داشت. بعد پارسال عيد تاريخ تولد تك‌تك فاميل‌ها و دوستهام رو توش نوشتم. بعدتر كامل‌ترش كردم و سالگرد ازدواج و روزهاي عزيز آدم‌هاي دور و برم رو هم بهش اضافه كردم. اول هر ماه تمام تاريخ‌ها رو توي موبايلم ثبت مي‌كنم كه ساعت ۹ صبح اون روز بهم يادآوري كنه و بهشون زنگ مي‌زنم. خيلي باحاله. تازه اين كار باعث شده چيزهاي جالبي رو كشف كنم. مثل اين‌كه مثلا پسرعمه‌ام با دختر خاله‌ام همزادن يعني توي يه روز متولد شدن يا دوستم و داييم و پسرداييم همه توي يه روز متولدشدن.شما هم مي‌تونين امتحان كنيد.

ادب كجا، معلم ادبيات كجا!

دبيرستاني كه بودم، براي درس «تاريخ ادبيات» معلمي داشتيم كه هميشه حرص و جوش مي‌خورد كه چرا بچه‌ها پژوهش‌هاي انتهاي درس را انجام نمي‌دهند. با اين‌كه گفته بود براي انجام آنها دو نمره امتيازي مي‌دهد و از اين قبيل وعده‌ها باز كسي قبول نكرد. از نمره كتبي پايان ترم، پنج نمره به صورت كتبي در طول ترم گرفته مي‌شد و من از آن پنج نمره، سه نمره گرفته بودم. به فكر افتادم كه بروم سراغ اين پژوهش‌ها. واقعا سخت بود. براي محكم‌كاري دو موضوع را انتخاب كردم، يكي درباره بررسي معناي «رند» در شعر و حافظ و ديگري درباره ارتباط بين شعر حافظ و صائب؛ اگر درست يادم مانده باشد. خلاصه بعد از كلي زيرو رو كردن كتاب‌هاي مختلف، توانستم هر دو را انجام بدهم. وقتي هم كه كار را تحويل دادم، با استقبال معلمم مواجه شدم و كنار اسمم علامت گذاشت براي نمره امتيازي. من هم كه شاد و خوشحال! بعد از پايان امتحانات، بعضي معلم‌ها ليست نهايي نمرات (كلاسي به‌علاوه ورقه) را قبل از تحويل سر كلاس مي‌خوانند تا از درستي آنها مطمئن شوند. من در ورقه حدود يك يا ۵/۱ نمره كم آورده بودم و با احتساب نمره پژوهش مطمئن بودم ۲۰ را گرفته‌ام. اما نمره‌اي كه برايم رد شده بود بدون نمره پژوهش بود. وقتي اين موضوع را به معلمم گفتم. گفت: «آخ! يادم رفت!» گفتم: نمي‌شود درستش كنيد؟ گفت: «يعني فهرست را دوباره بنويسم؟ نه بگذار ترم بعد جبران مي‌كنم!»بخشيدن

راستش خيلي دلخور شدم. دلم شكست. او حاضر نشد ليست يك كلاس ۲۵ نفري را دوباره بنويسد. كاري كه زياد وقت‌گير نبود. براي معلمي كه مي‌دانم تنها معلم همين يك كلاس و ۲۵ دانش‌آموز است. همان ترم مورد مشابهي براي درس «دين و زندگي» پيش آمد و معلم آن درس براي نيم نمره، فهرست كل پايه (حدود ۶۰ نفر) را دوباره نوشت. با آن همه شوق و ذوق انتظار بيشتري داشتم.

بي اشتهايي عصبي

۳۸ بازديد

 

معمولا وزن يك فرد داراي بي اشتهايي عصبي كمتر از 85% وزن مورد انتظار از يك فرد (بر اساس سن، قد و جنسيت) مي باشد و اين افراد در اغلب مواقع حتي وزن كمتري هم دارند.

علاوه بر اين، افراد داراي بي اشتهايي عصبي يك ارزشيابي تحريف شده اي را از شكل و وزن بدنشان دارند.

اين افراد بدن هاي لاغر خودشان را غير جذاب يا حتي خيلي چاق در نظر مي گيرند، داراي رژيم غذايي محدود و سرسختانه هستند و يك ترس وحشتناكي نسبت به افزايش وزنشان دارند.

كاهش وزن زنان منجر به عدم صورت گرفتن قاعدگي مي شود (اين افراد حدقل به مدت سه ماه طولاني هيچ نوع  قاعدگي را تجربه نمي كنند).

يافته هاي مطالعات صورت گرفته نشانگر اين است كه 5 تا 20 درصد از افراد مبتلا شده به اين نوع اختلال در نتيجه گرسنگي يا يك سري عوارض پزشكي فوت مي كنند كه به دليل وزن پايين يا يك رژيم غذايي محدود بروز مي يابند.
دسته بندي

بي اشتهايي عصبي دومين اختلال تغذيه اي رايج مي باشد. اصلي ترين اختلال تغذيه اي عبارت از جوع عصبي مي باشد كه ويژگي بارز آن عبارت از رفتارهاي جبراني (همانند استفراغ ايجاد شده توسط خود فرد، روزه گرفتن يا ورزش بيش از حد) بعد از خوردن غذا مي باشد.

بعد از تشخيص اختلال عصبي، يك متخصص سلامت هم وجود داشتن بيماري هاي پرخوري يا پاكسازي يا محدود كننده را در فرد بررسي مي كنند.

ويژگي بيماي پرخوري يا پاكسازي عبارت از پرخوري (خوردن مقادير زيادي غذا در يك دوره زماني مشخص) يا پاكسازي (استفراغ ايجاد شده توسط خود فرد يا سوء استفاده از ضديبوست ها، ادرارآورها يا تنقيه ها) در طول بي اشتهايي عصبي مي باشد.

ويژگي نوع محدود كننده عبارت از داشتن يك وزن ناسالمي مي باشد كه به دليل محدوديت غذايي ايجاد مي شود.

هر چند كه اكثر افرد داراي بي اشتهايي عصبي در اغلب مواقع پرخوري و بعد از آن پاكسازي را هم انجام مي دهند، ولي در جوع عصبي وزن بدن در سطح عادي يا بالاتر از سطح عادي باقي مي ماند.

بر اساس تخمين هاي صورت گرفته، 0.5 تا 3.7 درصد از زنان آمريكايي در برخي از مراحل زندگي شان بي اشتهايي عصبي را تجربه مي كنند.

با اين وجود بي اشتهايي داراي سندرم جزئي رايج تري مي باشد.

محققان گزارش كرده اند كه تقريبا 5 درصد از دختران نوجوان داراي علائم خفيف بي اشتهايي عصبي هستند  در برخي از آنها علائم باليني اين اختلال بروز پيدا مي كند.
پيشرفت هاي تاريخي

سير ريچارد مورتون (Sir Richard Morton) در نتيجه اولين توصيف خودش از بي اشتهايي عصبي به زبان انگليسي شهرت زيادي به دست آورد.

مورتون دو مورد از نوجواناني را گزارش كرد (كه يكي از آنها دختر و يكي از آنها پسر بودند) كه داراي مصرف عصبي بودند و به دليل ناراحتي عاطفي وزن بدنشان كاهش پيدا مي كرد.

در سال 1874، دو پزشك به اسم هاي سير ويليام ويتي گال (Sir William WitheyGull) از بريتانيا و كارلز لاسگو (Charles Lasegue) از فرانسه، بي اشتهايي عصبي را به عنوان يك تشخيص پزشكي معرفي كردند.

هر دو اين پزشكان در گزارش هاي باليني خودشان بر روي جنبه هاي متفاوت اين شرايط اشاره كردند ولي هر دو آنها بي اشتهايي را به عنوان يك بيماري “عصبي” در نظر گرفتند كه مشخصه بارز آن عبارت از گرسنگي كشيدن مي باشد.

اين پزشكان عبارت از اولين افرادي بودند كه اين بيماري را به عنوان يك بيماري باليني مجزا در نظر گرفتند.

گال مطالعه خودش را به جامعه پزشكان لندن گزارش كرد و براي توصيف اين اختلال از عبارت بي اشتهايي عصبي استفاده كرد كه به معناي “كاهش عصبي اشتها” مي باشد.

گال اولين فردي بود كه اين عنوان را مورد استفاده قرار داد. گزارشات گال در سال بعد توسط اين انجمن منتشر شد و اين عبارت در سال هاي بعدي در يك سطح گسترده اي مورد پذيرش و استفاده قرار گرفت.

مواردي كه امروزه به عنوان بي اشتهايي عصبي شناخته مي شوند، مربوط به سرتاسر تاريخ مي باشد، ولي اين اختلال در سال 1980 و بعد از شايع شدن در سطح گسترده، به عنوان يك اختلال روان پريشي تشخيص داده شد.

درمان با نوروفيدبك | درمان پانيك با بيوفيدبك

۳۰ بازديد

بيماري هايي كه با نوروفيدبك درمان مي شوند مي توانند به چند دسته تقسيم شوند. درمان پانيك با بيوفيدبك نيز بر اساس تحقيقات جديد امكان پذير است.

كه به برخي از مهم ترين آنها اشاره مي شود.درمان با نوروفيدبك

اولين بيماري مهم كه مي تواند به تدريج با استفاده از نوروفيدبك درمان شود استرس و اختلال بيش فعالي است كه در ميان كودكان بسيار رايج است.
درمان اوتيسم با نوروفيدبك

تحقيقات نشان مي دهد كه نوروفيدبك مي تواند تأثير زيادي در درمان اختلال كمبود توجه يا اختلال بيش فعالي كمبود توجه در كودكان داشته باشد.درمان با نوروفيدبك

همچنين داراي بسياري از طرفداران براي درمان اوتيسم در كودكان است.

زيرا تحقيقات و شواهد نشان مي دهد كه استفاده از نوروفيدبك مي تواند به تدريج كاهش عوارض بيماري و اوتيسم در كودكان را به دست آورد.

    اختلال ديگر كه مي تواند به راحتي و به تدريج با نوروفيدبك درمان شود.
    مي تواند به عنوان اضطراب و افسردگي در ميان افراد در نظر گرفته شود.
    متأسفانه امروز افسردگي و اضطراب مشكلات اساسي بسياري از افراد مختلف در سنين مختلف از دوران كودكي تا سن ميانسالي ​​و سالخوردگي است.
    درمان پانينك با نوروفيدبك امكان پذير است.

خوشبختانه، با استفاده از نوروفيدبك مي توان با كاهش علائم اين اختلالات در افراد و ضبط حداقل عوارض احتمالي اين اختلالات و بيماري ها، او را درمان كرد.

درمان با نوروفيدبك درمان پانيك با بيوفيدبك
روش جديد درمان نوروفيدبك

همچنين دسته بعدي بيماري هايي كه با روش جديد درمان نوروفيدبك درمان مي شوند.

امروزه نوروفيدبك بسياري از طرفدارانش را در بهبود امواج مغزي و عملكرد مغز دارد.

نوروفيدبك مي تواند به عنوان يك نوع بيوفيدبك به افراد كمك كند.

امواج الكتريكي را در مغز انسان ثبت كند، بازخورد و واكنش نشان مي دهد. تا او در نهايت خود را كنترل كند.

در واقع، بازخورد در مورد نوروفيدبك به بيمار با استفاده از يك تصوير يا صدا ارائه مي شود و به اين ترتيب بيمار خواهد فهميد كه آيا او تغييرات مناسب در فعاليت مغز و امواج مغزي انجام داده است يا خير.درمان با نوروفيدبك
فعاليت هاي الكتريكي مغز

در دستگاه نوروفيدبك، سنسورها به نام الكترون ها در سر بيمار قرار مي گيرند و پس از تماس با پوست بيمار مي توانند فعاليت هاي الكتريكي مغز و سر را دريافت كنند و اين امواج را به راحتي از طريق دستگاه هاي متصل به اين الكترودها انتقال دهند.

شخص را نشان دهيد و به او بگوييد كه وضعيت چيست مزيت مهم و اصلي نوروفيدبك مي تواند.

موجب شود كه فرد بتواند به راحتي موج مغزي را دريافت كند و با ديدن روند تغيير و پيشرفت در آن، تغييرات روحي را به سمت تغييرات مثبت روحي به وجود آورد.

زيرا در اين وضعيت مي توان امواج ناخواسته خود را كاهش دهيد و امواج مناسب را افزايش دهيد.
درمان پانيك با بيوفيدبك

بر اساس برخي مطالعات جديد درمان پانيك با بيوفيدبك امكان پذير است.

تقريباً 2 ميليون جوان در 12 ماه گذشته دچار حمله هراس شده اند.

در صورت عدم درمان حملات هراس مي تواند به بيماري هاي رواني از جمله فوبيا، افسردگي و اختلالات مصرف مواد منجر شود.

در حال حاضر، درمان بيوفيدبك فقط براي شركت كنندگان در مطالعه تحقيقاتي كه از مانيتورهاي تنفسي دست و پا گير دست و پا گير استفاده مي كنند براي رديابي علائم آنها قابل دسترسي است.

استاندارد فعلي مراقبت شامل هزينه هاي قابل توجهي و زمان انتظار براي خدمات كلينيك در درمان پانينك با نوروفيدبك دارد.

هيپنوتيزم عميق از چيستي تا روش ها

۳۵ بازديد

هيپنوتيزم عميق نوعي روش درماني مي باشد كه شامل مولفه هايي از جادوگري، بوديسم، روان شناسي شفاف و هيپنوتيزم درماني مي باشد.

اولين هدف هيپنوتيزم درماني كمك به افراد است تا آنها بتوانند به يك تغيير اساسي و پايدار در ذهن، بدن و روح خود دست يابند.

متخصصان سلامت روان با استفاده از ارزيابي هاي فكري و روحي و همچنين تكنيك هاي هيپنوتيزم درماني، مي توانند به افراد كمك كنند تا مشكلات عميق خود را كشف، بررسي و رفع كنند و به يك بهبود در درمان و رشد دست يابند.

هيپنوتيزم عميق از چيستي تا روش ها
هيپنوتيزم عميق

    توسعه هيپنوتيزم عميق
    هيپنوتيزم به چه نحوي كار مي كند؟
    هيپنوتيزم براي چه افرادي مفيد مي باشد؟
    چه كساني هيپنوتيزم عميق را ارائه مي دهند؟
    محدوديت ها و نگراني ها

توسعه هيپنوتيزم عميق

هيپنوتيزم عميق در دهه ۱۹۹۰ و توسط دكتر عيسي گوسياردي[۱]و همزمان با شروع تحقيقات وي در مورد بهبود عاطفي، معرفي شد.

گوسياردي به اين نتيجه رسيد كه شناخت درماني مرسوم يك روش ناقصي مي باشد و به دنبال روش درماني گشت كه مشكلات موجود را عميقا شناسايي كند.

وي مشاهده كرد كه روان درماني تا يك حدودي، روش مفيدي مي باشد ولي ماهيت كنترلي هيپنوتيزم تلقيني، و آن چيزي كه در جامعه به عنوان تكنيك اريكسونين[۲]  شناخته مي شود را رد كرد.

گوسياردي بر اين باور بود كه روان درماني از نوع مورد ذكر شده، همانند تغيير و اصلاح رفتاري به صورت ناخود آگاه مي باشد و نتيجه گيري كرد كه آن چيزي كه مورد نياز است روش درماني مي باشد كه مي تواند به جاي علائم مشكل، ريشه هاي مشكل را بشناسد.
“سايت مشاوره خانواده“

پاسخگويي شبانه روزي – ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱۴۴۰۳۴۴۹۰

    همه روزه بجز برخي تعطيلي هاي رسمي ۹صبح تا ۱۱ شب

هيپنوتراپي عميق و مطالعات دكتر گوسياردي

مطالعات دكتر گوسياردي در زمينه انسان شناسي، مذاهب مختلف و فرهنگ هاي متفاوت منجر به توسعه بيشتر فلسفه خود وي در مورد رشد و تغيير روحي شد. وي نشان داد كه انتقال فرهنگ يك جامعه به جامعه ديگر، يا آن چيزي كه وي پوشش فرهنگي ناميده است، باعث شده است كه افراد از خود هاي اصلي شان فاصله بگيرند.

گوسياردي بر مبناي هيپنوتيزم عميق در هر دو مورد چارچوب هاي روحي نتيجه گيري كرد كه براي كمك به افراد براي شناخت خود، جادوگيري و بوديسم بيشتر از ساير موارد مورد استفاده قرار مي گيرد.

دكتر گوسياردي دكتراي خود را در روان شناسي شفاف و آشكار به دست آورد و باعث شد وي به رهيافت درماني دست يابد كه براي يكپارچه و تركيب كردن تجربيات خود به آن نياز مند بود.

وي تكنيك هاي هيپنوتيزم درماني ، رويه درماني جادوگري، مفهوم بوديسم از درد و مدل هاي درماني مشاوره اي روشن و آشكار مربوط به هيپنوتيزم عميق را با هم ادغام كرد.

اين امر باعث شد كه روش درماني استفاده شده در اين رهيافت، سريع تر انجام شود و در حال حاضر در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گيرد.
هيپنوتيزم عميق به چه نحوي كار مي كند؟

هيپنوتيزم عميق براي كمك به افراد طراحي شده است تا آنها به خود هاي واقعي دست يابند، واكنش هاي دفاعي مشكل زا را از بين ببرند، و درمان خود را تسهيل بخشند.

افرادي كه در روش درماني هيپنوتيزم عميق شركت مي كنند، حضور فعالي در فرآيند تغيير دارند.

هر چند كه روش درماني هيپنوتيزم عميق بر مبناي عادت هاي فكري و روحي مي باشند، ولي نيازي ندارد كه مشاركت كنندگان مبناها و عقايد مذهبي مورد استفاده را باور و يا حتي نسبت به آن شناخت داشته باشند.

اين يك فرآيند تجربي است كه به شركت كنندگان اجازه مي دهد تا به يك وضعيت تغيير يافته از شخصيت برسند، موانعي را كشف كنند كه آنها را “راكد و ثابت” نگه داشته است، و به يك قدرت شخصي دست يابند كه منجر به بهبود وضعيت آنها گردد.

درمانگران هيپنوتيزم عميق بر اين باورند كه واكنش ها به آسيب و استرس، در يك سطح ناخود آگاه انباشته مي شود و بنابراين بايد از طريق دسترسي به ناخودآگاه حل شوند.

اينجا هست كه روان درماني مي تواند مفيد باشد.

درمانگران هيپنوتيزم عميق از تكنيك هاي روان درماني بر مبناي صدا استفاده مي كنند تا به راحتي وضعيت شركت كنندگان را در مورد هوشياري تغيير دهند و آنها به يك شناخت بهتر دست يابند.

متخصصان، افراد درمانجو را از طريق انجام پروسه درماني به منبع “انرژي حيات شان” راهنمايي مي كنند و به آنها كمك مي كنند تا اين نيرو را به صورت احشايي و ملموس تجربه كنند.
هيپنوتيزم عميق بر مبناي فلسفه غربي

هيپنوتيزم عميق بر مبناي فلسفه غربي ايجاد شده است و در برخي سطوح با رهيافت درماني غربي معمول ، تفاوت دارد. معمولا دوره ها به صورت زير انجام مي گيرند:

    دوره اول: متخصصان از شركت كنندگان يك مجموعه سوالات ارزيابي در مورد بيوگرافي عاطفي خودشان مي پرسند و مشكلات بيان شده آنها را بررسي مي كنند. در طول ارزيابي، متخصصان به صورت منظم جواب ها و واكنش هاي شركت كنندگان را مستند مي كنند. اين امر منجر به ايجاد چيزي مي شود كه به عنوان برنامه ريزي عاطفي شناخته مي شود. اين برنامه ريزي علائم، حوزه هاي مشكل زا، حالت هاي تدافعي، قدرت ها، وقفه ها و الگوها را مشخص مي كند. برنامه ريزي عاطفي به عنوان نقطه شروع راهنمايي مربوط به كار درماني مورد استفاده قرار مي گيرد.
    دوره دوم: شركت كنندگان با داشتن برنامه ريزي عاطفي كه آنها را راهنمايي مي كند، معمولا در اواخر دوره اول آن چيزي را كه مي خواهند بر روي آن كار كنند را شناسايي و مشخص مي كنند. در شروع دوره دوم، معمولا شركت كنندگان با يك وضعيت تغيير يافته از هوشياري شروع به كار مي كنند. شركت كنندگان از طريق نشان دادن رفتارهاي ناخود آگاه، درمانگر را راهنمايي مي كنند تا به بينش دروني دست يابد و در اين وضعيت تغيير يافته، يك مبنا و اساسي را براي كارهاي آينده ايجاد كنند. مفاهيم جادوگري از بازيابي قدرت و بازيابي روحي، با يكديگر تركيب مي شوند تا درمان و بازيابي، بهبود يابند.
    مرحله سوم: كارهايي كه در اين مرحله صورت مي گيرد اغلب به عنوان “برگشت هيپنوتيزم درماني” ناميده مي شود. اين يك پروسه بررسي وضعيتي است كه فرض شده است در گذشته وجود دارد. موقعيت هاي قبلي كه مي توانند منجر به مشكلات فعلي شوند، بهبود يافته اند و متخصصان مي تواند به فرد درمانجو كمك كنند تا رابطه خود را با اتفاقات گذشته تغيير دهند و در نتيجه علائم مربوط به وضعيت قبلي را كاهش دهند و فرآيند درماني را تسهيل بخشند.

همچنني دوره هاي آينده، براي ادغام بيشتر اين كارهاي برگشتي با تكنيك هاي از قبيل خواب درماني و بررسي بينش، مورد استفاده قرار مي گيرد تا دستاوردها و بهبودهاي درماني را نشان دهند.

شركت كنندگان مي توانند از علائم مربوط به دوره هاي اوليه درمان نجات پيدا كنند و در اغلب موارد، بعد از گذشت چند دوره كوتاه مدت، يك درك تغيير يافته از احساسات و عواطف بهزيستي را گزارش مي دهند.

دلهره هايت چه مي گويند؟ راهكارهاي غلبه بر بيقراري و اضطراب

۴۵ بازديد

در دنياي پر تنش امروز كمتر كسي است كه اضطراب و بيقراري را تجربه نكند.

همگي ما همه روزه با مشكلات زيادي مواجه مي شويم كه ممكن است سطحي از اضطراب و نگراني را با خود به همراه داشته باشند.

در صورتي كه شرايط شخصي ايجاد كننده ي اضطراب با شرايط اجتماعي و اقتصادي نابسامان تركيب شوند، مي توانيم شاهد سطوح بالاتري از اضطراب نيز باشيم كه مراجعه به مراكز روانپزشكي، روانشناسي و اعصاب و روان را بيشتر كرده است.

در صورتي كه شما نيز به دلايل شخصي، اوضاع اقتصادي نابسامان، بيكاري و.. مضطرب هستيد و اين اضطراب در عملكرد روزانه تان اختلال ايجاد كرده است با ادامه ي مطلب همراه باشيد.
اضطراب چه بر سرتان مي آورد؟

    تپش قلب،
    بي قراري،
    سردرد،
    سرگيجه،
    گرفتگي عضلاني،
    احساس تنش در بدن،
    دردهاي شكمي
    دردهاي مزمن بدني
    تنگي نفس

علايم هشدار دهنده اي هستند كه خبر از وقوع اضطراب مي دهند.

در صورتي كه اين علايم را تجربه مي كنيد مي توان گفت فردي مضطرب هستيد.

اين علايم مي تواند در طول يك طيف دسته بندي شود و نمره ي دقيق اضطراب تان را مشخص كند.

همچنين در صورتي كه به دليل تجربه ي اين علايم در زندگي شخصي، شغلي و تحصيلي تان اختلالاتي ايجاد شده است، مراجعه به روانشناس و مشاور به منظور دريافت كمك تخصصي، ضروري تر و فوري تر است

اضطراب چه انواعي دارد؟

انواع مختلفي از اضطراب وجود دارد كه ممكن است شما به يك يا چند نوع از آن ها مبتلا باشيد.

اضطراب اجتماعي يكي از انواع حالات اضطرابي است كه در موقعيت هاي اجتماعي و جمع هاي شلوغ ممكن است به سراغ تان بيايد.

حملات اضطرابي پنيك نوع ديگري از انواع اضطراب هستند كه بسياري از افراد را آشفته مي كنند و كنترل شرايط را به دست مي گيرند.

همچنين ممكن است شما با قرار گرفتن در موقعيت خاصي مانند سخنراني دچار اضطراب شويد و يا اينكه نوع فراگيري از اضطراب را تجربه كنيد كه در موقعيت هاي مختلف با شما همراه است و جسم و روح تان را در معرض تنش و آزار قرار مي دهد.
نسبت به اضطراب تان آگاه شويد.

براي كنترل علايم اضطرابي تان، ضروري ترين و اولين اقدام آن است كه ” نسبت به علايم آگاه شويد”.
آگاه و هوشيار بودن در خصوص علايم مي تواند به شما كمك كند تا آن ها را راحت تر كنترل كنيد.

به عبارت ديگر در گام اول لازم است به جاي سرزنش كردن خودتان به دليل اضطراب و يا سعي در سركوب كردن علايم بدني، فقط و فقط نسبت به آن ها آگاه
شويد.

دانستني هاي جامع خود ارضايي كودكان و نوجوانان و روش هاي درمان آن

۴۴ بازديد

همزمان با رشد جنسي كودكان كه از دو سالگي آغاز مي شود، توجه ان ها به اندام هاي جنسي نيز افزايش پيدا مي كند.

كودكان ممكن است به دلايل مختلفي دست به تحريك خود و خود ارضايي بزنند.

با افزايش سن و رسيدن به دوره ي بلوغ، ماهيت تمايلات كودك تغيير مي كند و به ديل تغييرات هوروموني بدن، نوجوان باانگيزه هاي جديدي دست به عمل خودارضايي مي زند.

در هر دو مرحله آگاهي صحيح والدين از ويژگي هاي رشد جنسي فرزندان مي تواند بسيار موثر باشد و از ايجاد مشكل پيشگيري كند.
چرا كودكان و نوجوانان به اعضاي تناسلي شان توجه مي كنند؟

به طور كلي اين مساله مي تواند ناشي از چهار علت باشد:

    غريزه كنجكاوي نسبت به اين ناحيه از بدن كه معمولا كودكان از حدود 2 سالگي نسبت به اندام و اعضاي بدن خود توجه نشان مي دهند.
    خارش و تحريك موضعي در اعضاي تناسلي و مقعد به علت ورم، كرمك، تنگي شلوار و نامنظمي محل ختنه و بيماري هاي پوست در نواحي مذكور كه باعث توجه بيشتر كودك به اين ناحيه مي شود.
    3)      فريفته شدن يا يادگرفتن استمناء از ديگران. همچنين ممكن است مادري براي ابراز محبت يا آرام كردن فرزندش، هنگام تعويض پوشك با اندام تناسلي او بازي كند.

لذتي كه كودك از اين عمل مي برد مي تواند منجر به تمايل نسبت به تكرار اين عمل شود و به آرامي كودك را به سمت استمنا سوق دهد.

    بلوغ و تغييرات فيزيولوژي ناشي از آن به همراه ترشح هورمون هاي جنسي كه باعث ايجاد تمايلات و تحريكات جنسي مي شود.

خودارضايي كودكان

به عنوان والد، لازم است تا بين استمناء (خودارضايي) نامكرر كه چندان مهم نيست و استمناءهاي غيرقابل كنترل و اجباري كه نشانه اي از اختلال خفيف رواني در فرد است تفاوت قائل شويد.

لازم است بدانيد كه در مورد اول احتياجي به درمان نيست و مساله با مرور زمان قابل حل است.

به عبارت ديگر، كودكان در مقطعي از رشد نسبت به اندام هاي جنسي خود مانند ساير قسمت هاي بدن، احساس كنجكاوي پيدا مي كنند .

با هدف اكتشاف تن، دست به عمل خودارضايي مي زنند كه به مرور زمان برطرف خواهد شد.

در اين بازه ي زماني، هدف كودك از تماس با بدن خود، كسب لذت جنسي نيست و او اندام جنسي خود را به همان طريقي لمس مي كند كه انگشت پايش را.
درمان خودارضايي كودكان، چه وقت و چگونه ؟

در صورتي كه كودك تان به صورت اجباري و غير قابل كنترل، دست به خودارضايي مي زند، نياز به كمك، مساعدت و درمان وجود دارد.

در اين مورد بايد وضعيتي كه كودك را مجبور مي كند خودش را بدين وسيله تسكين داده و كسب لذت نمايد پيدا كرده و اصلاح كنيم.

از افزودن احساس گناه و تقصير در فرزند خودداري كنيد.

در بسياري از موارد دلواپسي بيش از حد و غيرعاقلانه تان مي تواند منجر به ايجاد احساس گناه و تقصير در فرزند، بهم خوردن تعادل رواني او و افزايش تعداد دفعات استمناء شود.

مي توانيد براي حل مشكل، وسايلي را فراهم كنيد تا كودك بتواند تمام اوقات فراغت خود را به بازي و فعاليت هاي مورد علاقه اش اختصاص دهد و فرصتي براي بازي با اعضاي تناسلي باقي نماند.

همچنين سكوت در برابر سوالات فرزندان درباره ي مسائل جنسي صحيح و منطقي نمي باشد و مي تواند باعث تحريك غريزه كنجكاوي و در نهايت انجام عمل استمناء شود.

بهترين اقدام ان است كه كودكان را به گونه اي شفاف و مناسب با حقايق امور جنسي آشنا كنيد.
جديدترين روش هاي روانشناسي كودك
كليدهاي طلايي درمان خود ارضايي نوجوانان

به طور كلي در سنين نوجواني به علت تحولات فيزيولوژيك، استمناء و تمايل به آن به كرات اتفاق مي افتد.

آنچه درمورد استمناء بسيار مهم است جنبه ي رواني آن است.

ازآنجا كه از زمان طفوليت، مسائل جنسي و استمناء توسط والدين زشت و ناپسند قلمداد شده، هر فردي پس از اقدام به آن احساس شرمندگي و گناه عجيبي را تجربه مي كند و شخصيت خود را در هم كوفته و بي ارزش احساس خواهد كرد.

 اين افكار مخرب مي توانند به مرور منجر به از هم پاشيدگي و تزلزل شخصيت شده و بيماري هاي رواني مختلفي را ايجاد كنند.

همچنين افزايش اضطراب مي تواند منجر به افزايش تعداد دفعات خودارضايي نيز شود و اين چرخه ي باطل تدوام خواهد يافت.

به عبارتي مي توان گفت بار رواني ناشي از خودارضايي بسيار بيشتر از انجام اين عمل، اثرات تخريبي دارد و فرد را تحت تاثير خود قرار مي دهد.
 چرا نوجوانان خود ارضايي مي كنند؟

دلايل متنوع و گسترده اي از جمله كمبود محبت در خانواده، ناكامي و محروميت در مدرسه، سرخوردگي و احساس حقارت در اجتماع منجر به شروع خودارضايي در نوجوانان مي شود.

نوجوانان بعد از شكست و ناكامي مثلا در عشق و يا عدم موفقيت در امتحانات به اين كار دست مي زنند.

براي جلوگيري از ابتلا به اين اختلال لازم است تا از طريق روش هاي روان درماني ميزان اضطراب نوجوان كاهش داده شود و همچنين توانايي او براي مقابله با مشكلات زندگي افزايش يابد.

بهتر است براي كنترل اين رفتار موارد زير را بررسي و اجرا كنيد.

    14 نكته براي تربيت كودك
    ده روش براي با انگيزه كردن كودكان
    روانشناسي نوجوان 14 ساله
    اختلالات زبان و گفتار در كودكان
    اختلالات خوردن در نوجوانان: نكاتي براي حفاظت از نوجوان

هفت راهكار اساسي درمان خودارضايي نوجوانان

در صورتي كه فرزندتان فردي مضطرب است بايد با استفاده از شيوه هاي روان درماني و رفتار درماني توسط يك متخصص روان شناس،اضطراب او را كاهش داده و عمل خودارضايي  كودكان را درمان كنيد.

شايد لازم باشد تا فرزندتان شيوه هاي جديدي را براي مقابله با استرس بياموزد و از اين طريق آرام تر شود.

 رژيم غذايي مناسب و سالم و استفاده كمتر از موادي كه ميل جنسي را افزايش مي دهند نظير ادويه ها، گوشت قرمز، زعفران و ميوه هايي نظير موز را مورد توجه قرار دهيد.

 فعاليت هاي بدني و ورزش كه باعث صرف انرژي رواني و جنسي نوجوان مي شود را فراموش نكنيد.  

 از خواندن و ديدن تصاوير محرك، مجلات، كتاب ها و فيلم هاي نامناسب خودداري كنيد.

از بيكاري و تنها ماندن نوجوان جلوگيري كنيد. بيكاري و تنهايي دو عامل مهم در ايجاد اين اختلال هستند.

قبل از اينكه نوجوان احساس خستگي و خواب آلودگي كامل كند، او را به اتاق خواب نفرستيد. بيدار ماندن طولاني در بستر مي تواند عامل تحريك و انجام اين رفتار شود.

استفاده از پوشش نامناسب، لباس هاي تنگ بخصوص لباس خواب تنگ و چسبان و يا نپوشيدن لباس هنگام خواب مي تواند منجر به افزايش تمايلات خودارضايي شود.
آرام باشيد و بهترين كار را انجام دهيد.

در خصوص خودارضايي كودكان و نوجوانان، حفظ خونسردي شما به عنوان والد بسيار مهم است.

اگر متوجه انجام اين رفتار در فرزندتان شديد و يا به او شك كرديد صبور باشيد و بيش از حد نگران نباشيد.

گاهي اوقات انجام اين رفتار، مستمر نخواهد بود و به سرعت رفع مي شود.

در صورتي كه احساس كرديد اين رفتار به شكل يك عادت مستمر درآمده و فرزندتان اضطراب شديدي دارد، حتما با يك مشاور مشورت كنيد و براي درمان او اقدامات لازم را انجام دهيد.

اختلال شخصيتي ضداجتماعي

۳۷ بازديد

اختلال شخصيتي ضداجتماعي يك اختلال شخصيتي مي باشد كه ويژگي بارز آن عبارت از وجود داشتن يك الگوي نافذ از بي اعتنايي نسبت به احساسات ساير افراد مي باشد و افراد دچار شده به اين اختلال در اغلب مواقع از طريق غفلت يا اقدامات آشكار، به حقوق ساير افراد تجاوز مي كنند.

اين اختلال در 2 تا 3 درصد از افراد بالغ بروز پيدا مي كند؛ همچنين اين اختلال بيشتر در مابين افراد زنداني شيوع دارد.

در گذشته، اختلال شخصيتي ضداجتماعي در اغلب مواقع به عنوان يك شرايط ضداجتماعي در نظر گرفته مي شد.

با اين وجود، ويژگي هاي بارز اين شخصيت عبارت از گمراه كنندگي مي باشد چرا كه اين عنوان بيشتر براي توصيف حالت هاي شديد و خشن مربوط به اين اختلال استفاده مي شود (براي مثال در رابطه با قتل هاي سريالي استفاده مي شود).

اغلب رفتارهايي كه منجر به بروز اختلال شخصيتي ضداجتماعي مي شوند معمولا در دوران كودكي بروز پيدا مي كنند؛

برخي از رفتارها شامل بدرفتاري با حيوانات و تمايل شديد نسبت به آتش درست كردن مي باشد.

افراد دچار شده به اين اختلال رفتارهاي تكانشي از خودشان نشان مي دهند و در سنين پايين با يك سري مشكلاتي مواجه مي شوند.

اكثر بچه هايي كه اين رفتارها را از خودشان بروز مي دهند، دچار اختلال رفتاري مي شوند.

نبود همدلي، نبود پشيماني، تحريك پذيري و عدم توانايي براي داشتن روابط صميمانه مي تواند در  فرد مبتلا به اين اختلال وجود داشته باشد و همچنين اين افراد به صورت مستمر قوانين را نقض كنند.

مركز مشاوره سعادت آباد

۳۶ بازديد

 

در اين منطقه مركز مشاوره سعادت آباد تواسته است به خوبي پاسخگوي نيازهاي مراجعين باشد.

يكي از موضوعاتي كه همواره افراد در زمينه هاي روان شناسي مطرح مي كنند .

مشكل خواستگار بيكار است و نحوه اي كه آن ها بايد جواب بدهند تا بتوانند خوشبخت شوند.

مركز مشاوره سعادت آباد
مركز مشاوره سعادت آباد

    ازدواج با يك شخص بيكار يكي از موضوعاتي است.
    كه دختران بايد به طور جدي در مورد آن فكر كنند.
    داشتن شغل مناسب و معقول نياز اصلي هر نوع ازدواج است.
    زيرا مي تواند هزينه زندگي مشترك و آينده ازدواج را تحت تاثير قرار دهد.
    هنگامي كه يك پسر به سن ازدواج مي رسد .
    و داراي يك كار شايسته است، يكي از مهمترين موانع ازدواج، غلبه بر آن است.

زيرا بدون ايجاد كار، زندگي مشترك بسيار سخت مي گردد. و فرد بيكار قطعا به يك مانع بزرگ براي ازدواج مواجه است.

نياز اقتصادي و داشتن شغل و درآمد نيازهاي اساسي انسان در زندگي است.

بنابراين نياز به فراهم شدن آن براي مديريت زندگي مشترك و پس از ازدواج حس مي شود.

براي اينكه بتوانيم خودمان را تامين كنيم و يك خانواده را بسازيم و سر خويش را در جامعه بالا بگيريم.

مهم تر از همه كار است تا ما بتوانيم زندگي مشترك را شروع نماييم.


ازدواج و مشكل بيكاري

يكي از مهم ترين عوامل كه دختران هنگام ازدواج بايد در نظر بگيرند، شغل همسر آينده خودشان است.

نوع كار انسان تأثير زيادي بر زندگي مشترك دارد، و از اين رو، هنگام درخواست شغلي و درآمد.

يكي از مهمترين سوالاتي است كه بايد پرسيده شود. اين مسئله مشاغل و كار در جلسات مشاوره ازدواج است.

كه يكي از موضوعاتي است كه آنها به آساني از آن عبور مي كنند اما در آينده مشكلي نخواهد بود .

و مانند آتش زيرخاكستر كار خواهد كرد. بيكاري چيست؟يك فرد بيكار هيچ درآمدي براي صرف زندگي خود ندارد.

و ديگر نمي تواند نان آور يك خانواده باشد شما بايد براي يك كار جديد كه بسيار وقت گير است جست  جو كنيد.

خشونت را هميشه با وجدانت پاسخ بده!

۳۷ بازديد

خشونت مي‪تواند در شكل‌هاي متفاوتي بروز كند وبا آسيب فيزيكي آغاز نمي‪شود. از انواع خشونت‪ها مي‪توان‪، خشونت جسمي،روحي، جنسي و خشونت در زبان را نام برد. تبعيض قائل شدن و كم ارزش شماردنشيوه زندگي ديگران، اذيت يا آزار و پرخاشگري نيز از ديگر انواع اعمالخشونت هستند كه صدمه مي‪زنند، ايجاد محدوديت و نا‪امني مي‪كنند، آسيب‪هايرواني بر جاي مي‪گذارند و پيامدهاي مالي و جاني دارند. به نظرم ما جايز نيست كه در جواب خشونت، از خشونت استفاده كنيم. همواره معتقدم كه دليلي براي خشونت نيست كه نياز باشد حتي جواب خشونت را با خشونت بدهيم و هيچ اعتقادي هم به خشونت ندارم. اگر بخواهيم ظريف‌تر به موضوع نگاه كنيم، خواهيم ديد كه «بدي» نسبي و «خوبي» مطلق است. ذات همه انسان‌ها خوب است و حتي اگر آدمي بخواهد كه رول يك آدم منفي را بازي كند، باز هم مي‌داند كه ذاتش در نهايت مثبت است. چون همه قسمت‌هايي از خداوند هستند. خداوند خودش گفته است كه: «من خودم را از خودم جدا كردم تا خودم را بهتر بشناسم.» و با توجه به اين طبيعتا ذات بشر خوب است. منتها شايد لازم باشد اين خوبي را در تكرار زندگي بفهمد و بعدتر ياد بگيرد كه بدي پايدار نيست و ذاتش بويي از بدي نبرده است. اگر كسي واقعا به خداوند اعتقاد داشته باشد، مي‌داند كه خداوند به هيچ وجه از بين بردن موجودات را دوست ندارد، حتي اگر آن موجود افكار پليدي در سر داشته باشد. حتي براي شرارت هم مي‌شود چاره انديشيد و دست به حذف نزد. در اين مقوله همه چيز به وجدان آدمي برمي‌گردد و به خلوت انسان با خودش و خداي خودش. چون آدمي نبايد از ياد ببرد كه خداوند خالق راضي نيست كه حتي خاري به پاي مخلوقش برود. اين گونه شايد ديگر اصلا خشونتي در كار نباشد كه بخواهيم ببينيم كه پاسخش را بايد با همان خشونت بدهيم يا نه.

مشروعيت خشونت

در ابتدا مسئله اين است كه ما ببينيم خشونت از چه منبع و نهادي اعمال مي‌شود. اينجا با مسئله خشونت در روابط افراد عادي كاري نداريم، آن‌چه مطرح است خشونت در سطح جامعه يا در روابط ميان دو يا چند كشور است كه ريشه اين خشونت اغلب در نوع حكومت و رابطه آن با مردم نهفته است. بديهي است كه وقتي حكومتي برخاسته از اراده مردم نباشد، براي بقاي خود، دست به خشونت مي‌زند. در نهايت اين اعمال فشار سبب اعتراض مردم مي‌گردد. حالا اگر حكومت اين اعتراض را بپذيرد، بديهي است كه نيازي به اعمال خشونت از طرف مردم نخواهد بود. اما متاسفانه كم هستند حكومت‌هايي كه به اين شيوه رفتار كنند. نمونه بارز آن ليبي و سوريه است كه در مقابل اعتراض مسالمت‌آميز مردم، دست به كشتار زده‌اند. حالا بحث در اين است كه مردم تا كي مي‌توانند به روش مسالمت‌آميز در مقابل چنين حكومتي بايستند. در اينجا هستند صاحب‌نظراني كه معتقدند در هر حالت، مردم بايد بر روش مسالمت‌آميز خود، پاي بفشارند، اما اين‌كه چگونه مي‌توان چنين حكومتي را وادار به پذيرش اراده مردم كرد، هنوز پاسخ قاطعي دريافت نكرده. نوع ديگري از خشونت كه اغلب از جانب گروه‌هاي ناراضي اعمال مي‌شود، ترور است. كم و بيش همه فلاسفه سياسي، ترور فردي را محكوم كرده‌اند. اما برخي از ايشان و نيز برخي از نويسندگان كه در آثار خود به مسئله قدرت و رابطه آن با اجتماع پرداخته‌اند، معتقدند كه ترور، با همه ابعاد منفي‌اي كه دارد، گاه بدل به يگانه راه رهايي از ديكتاتوري فردي مي‌شود. اين در حالتي است كه فرد ديكتاتور به راستي تمام راه‌هاي مسالمت‌آميز را بسته و در عين حال خود سررشته همه كارها و نيز همه تجاوزات و تعديات را در دست دارد. برخي از صاحب نظران معتقدند كه ترور چنين فردي مي‌تواند گره فروبسته جامعه را بگشايد. نمونه آن در تاريخ خودمان قتل ناصرالدين شاه است كه به گمان بسياري راه را براي ابراز وجود مشروطه‌خواهان و بيان عقايد ايشان باز كرد و در نهايت جنبش مشروطه را امكان‌پذير كرد. نمونه خارجي آن ماجراي تروخيو ديكتاتور دومينيكن است كه ما در «سور بز» آن را از زبان بارگاس يوسا مي‌شنويم. خود بارگاس يوسا در مصاحبه‌اي مي‌گويد گرچه با ترور مخالف است، اما كشتن تروخيو را محكوم نمي‌كند، چون تروخيو هيچ راهي براي مخالفان و به طور كلي مردم دومينيكن باقي نگذاشته بود.