سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

نگاهي بر تغييرات دوران بلوغ

۵۳ بازديد

سخني با نوجوانان

همانطور كه به بزرگسال تبديل مي شويد بدن شما دستخوش تغييرات بسياري مي گردد. طبقه بندي زير برخي از اين تغييرات را نشان مي دهد. به ياد داشته باشيد هر نوجوان ممكن است اين تغييرات را به صورت متفاوتي نشان دهد، بنابراين ممكن است دريابيد كه برخي از اين تغييرات در حال حاضر روي داده اند و برخي هنوز رخ نداده اند.

تغييرات جسمي

بلوغ تغييرات جسمي بدن در گذر از كودكي به بزرگسالي مي باشد. در واقع بدن به بلوغ خود مي رسد تا اماده فعاليت جنسي و باروري گردد.

احساس لاغري زياد مي كنيد؟ وزنتان نسبت به قبل بيشتر شده؟؟ صورتتان كمي چرب به نظر مي رسد؟ سينه ها حساس شده اند؟ از ديگر پسرهاي مدرسه كوتاهتر هستيد؟ تمام تي شرت هاي شما كوتاه شده اند؟؟

آرام باشيد… اگر هنوز منتظر بلوغ هستيد نگران نباشيد.. بلوغ به زودي خودش را نشان مي دهد. اگر اكثر دوستان و اطرافيان به بلوغ رسيده اند نگران نباشيد شما نيز در طول يك يا دو سال اينده به بلوغ مي رسيد.

به ياد داشته باشيد اين پروسه براي هر كسي متفاوت است، تغييرات شما با بهترين دوستانتان متفاوت است، نگذاريد اين قضيه شما را مضطرب كند و شما نيز به موقع به تغييرات لازم براي بلوغ مي رسيد. براي برخي از نوجوانان بلوغ مانند يك مسابقه رخ مي دهد و مثل رشد درخت لوبياي سحر اميز مي ماند براي برخي نيز ممكن است زماني طولاني تري را ببرد، در هر صورت در كيفيت تغييرات تفاوتي نيست.

ممكن است در نظر گرفتن تغييرات بدني به شما كمك كننده باشد. اگر مي خواهيد بدن خود را در جلوي يك ايينه وارسي كنيد. با ان روبرو شويد! ممكن است خوب به نظر نرسد اما اين بدن شماست.. قرار است با ان تا سال ها زندگي كنيد و تا يك يا دو سال ديگر از وضعيت بدن خود بيشتر راضي خواهيد بود.

تغييرات رواني بلوغ

درست مانند بدن، ذهن و روان شما نيز در حال تغيير است. شما بسيار باهوش تر مي شويد، و در باره زندگي بسيار بيشتر مي دانيد. وقتي كوچكتر بوديد ممكن است اين جمله را بارها شنيده باشيد: “تو يك بچه اي و بزرگتر شدي و مي فهمي” الان شما بزرگتريد…. ذهن شما در حال رشد است، و براي تصميم گيري از دلايل و تجربيات استفاده مي كنيد. شروع كرده ايد به شناخت تصوير بزرگتري از زندگي. مهم است كه به سني رسيده ايد كه از اينجا به بعد نياز خواهيد داشت به اينكه خودتان براي خود تصميم بگيريد، و بسياري از اين تصميمات بر آينده شما موثر خواهند بود. شناخت چگونگي سازگاري شما با محيط به شما كمك مي كند تصميمات مناسبي را براي اينده خود بگيريد.

تغييرات اجتماعي

چيزهاي كمي در اين دنيا مهم تر از دوستان خوب هستند. همانطور كه وارد نوجواني مي شويد، شما و دوستانتان در حال تغيير هستند. با تغيير ذهن و جسم شما انچه دوست داريد يا نداريد نيز تغيير مي كند. با گذشت زمان، ممكن است بيشتر به دوستان خود نزديك شويد، اما با برخي چيزهايي كه در گذشته داشتيد را از دست مي دهيد. به عنوان كودك قبلا بيشتر ورزش را دوست داشتيد اما اكنون دوست داريد با دوستاني خود يك گروه رپ تشكيل دهيد.

اين مسئله مي تواند غم انگيز باشد، اما اين بخشي طبيعي از فرايند نوجواني است، و براي هر كسي اتفاق مي افتد. به علاوه، اين دوره دوره هيجان انگيزي از زندگي است.جايي كه مي توانيد افراد جديد را ملاقات كنيد، و علائق و سرگرمي هاي مختلف را ايجاد كنيد. اما به ياد داشته باشيد اهداف اموزشي و كاري در اين دوره پايه گذاري مي شوند پس درس و مدرسه را رها نكنيد!

تغييرات هيجاني

يك دقيقه در اسمان ها هستيد و دقيقه ديگر غمگين. والدينتان مي گويند ديگر قادر به تحمل نيستند، و زندگي با شما غير ممكن است.. همه اين تغييرات چه هستند؟؟؟

بداخلاقي يكي از ويژگي هاي رايج و استاندارد افراد در سنين شماست. بدن شما در حال تغييرات بسياري است و هر كسي اين تغييرات را در خلق خود نيز احساس مي كند. ممكن است والدين خود را به ستوه اوريد اما تمام مشكل اين بد اخلاقي نيست… انچه مهم است اينست كه شما راهي براي شناخت و مديريت هيجان خود بيابيد. به هيجان هاي خود توجه كنيد و به دلائل انها… از خود بپرسيد كه ايا واكنش تند شما با علت اوليه تناسب دارد يا خير…

شما داريد انساني بالغ مي شويد….

هيجان ها برده شما هستند نه شما برده هيجانات، پس انها را مديريت كنيد.. چرا اين طور رفتار كردم، چگونه بهتر رفتار كنم…؟ همواره از خود اين سوالات را بپرسيد تا اگاهي هيجاني شما بالاتر برود.

اگر هيجانات و احساسات شما دارند بر شما غالب مي شوند و احساس مي كنيد كه نمي توانيد انها را كنترل كنيد در مورد انها با كسي صحبت كنيد، كسي كه شنونده خوب و قابل اعتمادي است، يك معلم، يك دوست بزرگتر و …

منبع : نگاهي بر تغييرات دوران بلوغ

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.