یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

درمان متمركز بر فرد

مركز مشاوره ستاره

درمان متمركز بر فرد

۵۷ بازديد

 

اين روش درماني از مدل هاي درماني مرسوم كه درمانگر به عنوان يك كارشناس عمل مي كند، متفاوت مي باشد و يك رهيافت بدون راهنمايي و دلسوزانه مي باشد كه درمانجو را در فرآيند هاي درماني، قدرت مندتر و تهييج مي كند.

اين روش درماني بر مبناي عقيده روگرز ايجاد شده است و بيان مي دارد كه همه افراد تلاش مي كنند و همچنين اين توانايي را دارند تا ظرفيت و توان كامل خودشان را بكار بگيرند.

روش درمان متمركز بر فرد، كه همچنين به عنوان روش درمان روگريئن شناخته مي شود، تاثير چشم گيري را در زمينه روان شناسي و بسياري از رشته هاي ديگر داشته است.
روش درمان عملي / تجربي براي زوجين
اهميت رضايت زناشويي
درمان بر مبناي امكانات
نظريه روگريئن در روان درماني

روش درماني متمركز بر شخص، به جاي در نظر داشتن افراد به صورت افرادي كه داراي معايب ذاتي و رفتارها و تفكرات مشكل زا هستند و نياز به درمان دارند، فرد را به عنوان شخصي تعريف مي كند كه توانايي و تمايل مناسبي براي رشد شخصي و تغيير دارد.

روگرز اين تمايل طبيعي افراد را به عنوان “گرايش به داشتن عمل واقعي” يا خود شكوفايي تعريف كرد. وي اين مورد را با روشي كه ساير موجودات تلاش مي كنند تا به يك توازن، نظم و پيچيدگي بيشتر دست يابند، مرتبط دانست.

بر اساس عقيده روگرز، “افراد در درون خودشان منابع عظيمي را براي خود شناسي و تغيير مفاهيم خود انگاره، مشخصات مبنايي و رفتارهاي خود راهنما دارند؛

در صورتي كه يك وضعيت تعريف پذير از مشخصات روان شناسي وجود داشته باشد، ممكن است كه اين منابع مورد استفاده قرار بگيرند”.

درمانگر متمركز بر شخص ياد مي گيرد كه ظرفيت ها بشري را مشخص كند و به آن اعتماد كند، نسبت به درمانجو ها همدردي داشته باشد و به منظور كمك به تغيير، يك ديدگاه مثبت غير شرطي داشته باشد.

درمانگر از راهنمايي دوره هاي درماني اجتناب مي كند و تا جايي كه امكان پذير باشد، خود درمانجو فرآيند درماني را پيش مي برد.

در مقابل، درمانگر از فرد درمانجو حمايت مي كند، به وي راهنمايي ارائه مي دهد و ساختاري را تهيه مي كند تا درمانجو بتواند به راه حل هاي شخصي شده موجود در درون خودشان، دست يابند.

روش درمان متمركز بر فرد، پيشرو نهضت روان شناسي بشر دوستانه بوده است و در حالت كلي، تكنيك هاي درماني و رشته هاي سلامت روان متنوعي را تحت تاثير قرار داده است.

همچنين تكنيك هاي روگريئن بر روي رشته هاي زيادي، از پزشكي تا آموزش، تاثير گذار بوده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.