یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

هفت راه براي ايجاد و افزايش خلاقيت در كودكانتان

۵۵ بازديد

بسياري از مردم گمان مي كنند كه خلاقيت يك ويژگي بالفطره و ذاتي است كه كودكان آنها در هنگام تولد مي توانند اين ويژگي را داشته باشند يا فاقد آن باشند.

همانگونه كه همۀ كودكان از سطح هوشي يكساني برخوردار نيستند همۀ آنها نيز ميزان خلاقيت يكساني ندارند، اما در واقع خلاقيت كودكان بيشتر نوعي مهارت است تا يك ويژگي بالفطره و ذاتي و ارتقاي سطح آن در كودكان نوعي مهارت براي والدين محسوب مي شود، زيرا خلاقيت مي تواند كليد موفقيت در هر زمينه اي باشد كه ما مشغول فعاليت در آن هستيم.

خلاقيت يك عنصر كليدي در سلامتي، شادي و هم چنين هستۀ اصلي در تمرين كردن و كار با كودكان است. خلاقيت تنها محدود به حوزه هاي هنري و موسيقايي نمي شود بلكه وجود خلاقيت براي فعاليت در زمينه هايي مثل علوم تجربي، رياضيات نيز ضروري است و حتي به نوعي با سطح هوش اجتماعي و هيجاني نيز مرتبط مي باشد. افراد خلاق اكثرا انعطاف پذيرتر هستند و از پس مشكلات به راحتي بر مي آيند و اين ويژگي آنها را قادر مي سازد كه خود را با پيشرفت هاي تكنولوژي راحت تر منطبق كنند و از مزايايي امكانات جديد بهره مند شوند.

بسياري از محققان معتقدند كه تجربه هاي كودكي ما به صورت بنيادي مانع گسترش و توسعه ي خلاقيت در وجودمان شده است. كمپاني هاي توليد كنندۀ اسباب بازي و سرگرمي ها شخصيت كودكان را به شكلي از پيش ساخته شكل داده است بطوري كه با تصاوير و طرح ها تصور را مانع مي شوند. كودكان ديگر نيازي به تصور يك شمشير و يك بازي ندارند آنها مي توانند جنگ ستارگان بازي كنند كه در آن همۀ روش ها و نقش ها از پيش تعيين شده است.
در اينجا ايده هايي را براي افزايش سطح خلاقيت در كودكان ارائه مي كنيم:
منابعي را كه كودكان براي بروز خلاقيت خود به آن نياز دارند فراهم كنيد.

منبع اصلي در اينجا زمان است. كودكان به زمان زيادي براي براي بازي هاي بدون ساختار، كودك محور و تصوري نياز دارند كه اين مسئله هيچ وابستگي اي با داشتن ابزارهاي تجاري و اسباب بازي هاي مختلف ندارد. فضا نيز هم چنين يكي از منابعي است كه كودك شما به آن نياز دارد. اگر كه شما نسبت به توده هاي خلاقانه در جا جي خانه حساس هستيد هستيد مكان مشخصي را در اختيار كودكتان قرار دهيد تا بتواند وسايل خود را در هم بريزد مثل اتاق كوچكي كه در آن لباس عوض مي كنيد و يا مكاني در گاراژ براي نقاشي كشيدن و يا گوشه اي از اتاق پذيرايي براي لگوها.

اگر دفعه ي بعد كسي تمايل داشت كه هديه اي براي كودكتان بخرد و از شما پيشنهاد خواست از او بخواهيد كه وسايل هنري، دوربين هاي ارزان قيمت و يا مصالح ساختماني بخرد و اين ها را در دسترس در سطل اسباب بازي ها قرار دهيد كه كودكتان بتواند با آنها به راحتي بازي كند.
خانه خود را با آزمايشگاهي براي ايجاد خلاقيت تبديل كنيد،

علاوه بر اين شما براي ايجاد محيط هاي خلاقانه، نياز داريد كه يك اتمسفري و جو خوب براي پرورش خلاقيت ايجاد كنيد.

به دنبال حجم بالايي از ايده هاي مختلف و متفاوت براي افزايش خلاقيت باشيد اما اجازه بدهيد كه كودكانتان ايده هايي را كه به ذهنشان مي رسد به راحتي مطرح كنند. براي مثال شما مي توانيد براي تعطيلات آخر هفته ي كودكتان فعاليت ها و ايده هاي مختلفي داشته باشيد و كودكتان را تشويق كنيد كه فعاليت هايي را كه قبلا انجام نداده است براي اولين بار انجام دهد. مشخص نكنيد كه كدام فعاليت عملي و يا كدام غير عملي است و اينكه كدام تصميم بهترين و يا كدام يك بدترين است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.