یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

عشق بايد يك خيابان دو طرفه باشد

۴۸ بازديد

 

كسي كه فردي را عاشقانه دوست دارد لزومي ندارد كه آن فرد هم او را دوست داشته باشد و اين امر به همين دليل باعث به وجود آمدن اين داستان شده كه جستجو براي يافتن فردي كه همتيپ ما بوده و در همه موارد با ما اشتراك داشته باشد و در واقع ما را هم دوست داشته باشد ادامه دارد.
عشق يك طرفه : سرگرداني ميان بيم و اميد

”  تقريبا سه ماه ميشه عاشق يكي از پسراي كلاسمون شدم، بعد از كلي كلنجار رفتن با خودم بلاخره موضوع رو بهش گفتم. اما اون گفت كه هيچ حسي بهم نداره…

از وقتي همچين جوابي بهم داد خيلي دلشكسته و غمگين شدم، با اين وجود بازم دوستش دارم و نمي تونم ازش دل بكنم.

از طرفي دنبال يه راهي ام كه ازم خوشش بياد و از طرف ديگه با خودم مي گم اون پسره و جواب ردي كه بهم داده حرف دلش بوده نه از روي ناز كردن و..”

عشق ايده آل يا عشق دو طرفه در نظر همه ما رابطه اي است كه در آن بده بستان عاطفي و صميميت و علاقه دوطرفه وجود داشته باشد.

با اين وجود، عده اي از افراد علارغم ميل يا خواست قلبي خود، درگير عشق يك طرفه مي شوند.

عشق يك طرفه را مي توان رابطه اي توصيف نمود كه در آن فرد با تمام وجود در دنياي ذهني خود شيفته كسي است كه به او چنين حسي ندارد.

در عشق يك طرفه بده بستان عاطفي صورت نمي گيرد به نحوي كه يك طرف رابطه دائم در حال از خود گذشتگي بوده، بدون اينكه حتي انتظار از خودگذشتگي متقابل را داشته باشد.

عشق يك طرفه - عكس عاشقانه
عشق يك طرفه ممكن است به صورت مختلف تجربه شود :

    عشق و علاقه زيادي كه سال ها با صبوري و سكوت در دل پنهان مي ماند.
    عشق و علاقه يك طرفه در رابطه اي كه در آن بي توجهي معشوق را تحمل مي كند.
    عشق يك طرفه در جريان رابطه اي كه طرف مقابل به صورت تصنعي يا از روي ترحم به آن پاسخ مي دهد.

چرا درگير رابطه يا عشق يك طرفه مي شويم؟

عشق يك طرفه به عنوان جاده اي نامشخص است كه از يك سو با سرگرداني و نا اميدي و از سويي ديگر با  خيال بافي و اميد به دست آوردن معشوق همراه است.

ورود به اين مسير ناخوشايند مسلما با تصميمي خود خواسته يا برنامه قبلي همراه نيست. اما قبل از پرسيدن سوال هايي نظير “چرا اون منو دوست نداره؟” به دلايل بروز عشق يك طرفه نگاهي بياندازيم.

از جمله علل احتمالي شكل گيري عشق يك طرفه مي توان به موارد زير اشاره نمود:

    بروز ندادن احساس دروني خود

گاهي فرد به دليل خجالتي بودن يا ضعف اعتماد به نفس از ابراز عشق و علاقه و پيش گرفتن رابطه خود داري مي كند.

ترس از شنيدن جواب منفي، ويژگي هاي شخصيتي مانند درون گرايي، از جمله دلايل پنهان نمودن احساس و خود داري از ابراز علاقه است.

    سوء تفاهم و يا برداشت اشتباه از رفتارهاي فرد

برخلاف مورد قبلي ( كه در آن فرد احساس مي كند از سوي معشوق خود پذيرفته نمي شود) در مواردي نيز افراد دچار سوء تفاهم شده و  با بت سازي يا ايده آل نگري، رفتارهاي بي منظور شخص مقابل را بر عشق و تمايل او تعبير مي كنند.

به عنوان مثال دانشجويي كه كمك هاي دلسوزانه استاد خود را حمل بر علاقه او مي داند و به مرور با چنين تصور و تخيلاتي درگير يك عشق يك طرفه مي شود.

    شخصيت وابسته

افرادي كه داراي شخصيت وابسته هستند، معمولا بيشتر مستعد قرار گرفتن در يك رابطه مجنون وار و تعلق خاطر افراطي به ديگران هستند.

    خيال بافي، اعتماد به نفس و محروميت عاطفي

يكي ديگر از دلايل تجربه عشق يك طرفه بخصوص در نوجواني، نسبت به سليبريتي ها و ستارگان ورزشي و سينمايي، خيال بافي، عدم اعتماد به نفس و نبود حمايت عاطفي در خانواده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.