چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

فوبيا درماني

مركز مشاوره ستاره

فوبيا درماني

۴۲ بازديد

آيا از احساس تنفر و اضطراب ترس داريد؟ آيا از مارهاي بزرگ ترس داريد؟ خب، شما براي مقابله با اين ترس ها تنها نيستيد.

بر اساس مطالعات انجمن روان پزشكي آمريكا، ترس ها رايج ترين بيماري روان پزشكي شناخته شده در بين زنان و دومين بيماري رايج در بين مردان مي باشند.

موسسه ملي سلامت رواني بيان كرده است كه ترس ها و فوبيا ها بر روي ۱۹٫۲ ميليون فرد بالغ در ايالات متحده تاثير گذار بوده است.

اين ترس ها معمولا در طول دوران كودكي و يا نوجواني بروز مي كنند و تا دوران بلوغ ادامه دارد. همچنين تاثير اين ترس ها بر روي زنان، دو برابر بيشتر از مردان است.

در مورد توضيح اينكه چرا ترس ها گسترش مي يابند، مطالعات و استدلال هاي متعددي صورت گرفته است كه نظريه هاي رفتاري و تكاملي يكي از اين موارد مي باشد.

صرف نظر از عامل ايجاد، ترس عبارت از شرايط قابل درماني مي باشد كه با استفاده از تكنيك هاي شناختي و رفتاري و يا تجويز دارو، مي تواند به حداقل رسانده شود يا حتي به صورت كامل از بين برود.
ما از چه چيزي مي ترسيم؟

ميزان شيوع ترس ها در حد قابل توجهي بالا مي باشد، ولي بيشترين ترس افراد، دقيقا از چه مواردي مي باشد؟ آيا ترسي وجود دارد كه رايج تر از بقيه ترس ها باشد؟

ترس هاي بيان شده در زير، رايج ترين موضوعات و يا موقعيت هايي هستند كه منجر به ترس ها و علائم مشخص، همانند سرگيجه، تهوع ، و تنگي نفس مي شوند.

در برخي موارد، اين علائم بر مبناي ميزان حملات مزمني كه دارند، دسته بندي مي شوند. معمولا اين ترس هاي رايج شامل محيط، حيوانات، ترس از تزريق و خون، و همچنين موقعيت هاي خاص مي باشد.
آراچنو فوبيا

آراچنو فوبيا عبارت از ترس از عنكبوت ها و تنندگان ديگر مي باشد.

اين ترس كاملا شايع مي باشد، و بر روي يك نفر از هر سه زن، و يك نفر از هر چهار مرد تاثير گذار است.

ديدن يك عنكبوت مي تواند منجر به تحريك واكنش ترسناكي شود، ولي در برخي موارد، فقط يك عكس ساده از عنكبوت و يا حتي فكر كردن در مورد عنكبوت مي تواند منجر به ترس و يا درد طاقت فرسايي شود.

دليل اينكه افراد زيادي از عنكبوت مي ترسند، چيست؟ در حالي كه تخمين زده شده است كه ۳۵۰۰۰ نوع عنكبوت متفاوت وجود دارد، فقط چند مورد محدود از آنها براي انسان خطرناك مي باشد.

يكي از رايج ترين توضيحات و استدلال ها براي ترس از اين حيوان و حيوانات مشابه آن، اين مورد مي باشد كه يك موجودي شبيه به اين حيوانات، يك تهديد بزرگي براي گذشتگان ما بوده است كه از دانش پزشكي و ابزارهاي تكنولوژيكي مناسبي براي شناسايي صدمات مربوط به حيوانات و حشره ها، محروم بوده اند.

در نتيجه، يك سير تكاملي منجر به ايجاد زمينه اي براي ترس از اين موجودات شده است.

مار هراسي

اوفيدو فوبيا يا مار هراسي، عبارت از ترس از مارها مي باشد. اين ترس شيوع بسيار بالايي دارد و در اغلب موارد به دليل فرآيند تحولي، تجارب شخصي و تاثيرات فرهنگي ايجاد مي شود.

برخي از افراد استدلال كرده اند كه به دليل اينكه مارها در برخي مواقع زهر دار مي باشند، و گذشتگان ما سعي مي كردند تا از اين خطرات اجتناب كنند تا احتمال زنده ماندن و ادامه داشتن نسل شان را افزايش دهند.

با اين وجود، در يك مطالعه صورت گرفته بر روي ۳۵ نفر كه از مار مي ترسيدند، محققان نتيجه گيري كردند كه تا به حال فقط سه مورد از اين افراد دچار مار گزيدگي شده اند.

در حقيقت، بيشتر شركت كنندگان يك تجربه محدودي در رابطه با مارها داشتند و يا هيچ تجربه اي در اين زمينه نداشته بودند.

نظريه ديگري بيان مي دارد كه ترس از مارها و حيوانات مشابه مي تواند به دليل ترس دروني از بيماري و يا آلوده شدن باشد.

مطالعات نشان داده است كه اين حيوانات در نتيجه واكنش هاي بيزاري تحريك مي شوند، و اين دليل علت رايج تر بودن ترس از مارها، نسبت به ترس از حيوانات خطرناكي همانند شير ها و خرس ها را نشان مي دهد.
ارتفاع هراسي

ارتفاع هراسي عبارت از ترس از ارتفاعات مي باشد و تخمين زده شده است كه بر روي ۲۳ ميليون نفر از افراد بالغ تاثير گذار است.

اين ترس مي تواند منجر به حملات اضطرابي و اجتناب از ارتفاعات بالا شود.

افرادي كه از اين ترس رنج مي برند، از رفتن به مكان هاي مرتفع همانند پل ها، برج ها و ساختمان هاي بلند اجتناب مي كنند.

هر چند كه در برخي موارد اين ترس از ارتفاع مي تواند در نتيجه تجربه آسيب زايي ايجاد شود، ولي طرز تفكر امروزي بيان مي دارد كه اين ترس مي تواند در نتيجه محيط هايي ايجاد شود كه افتادن از يك ارتفاع بالا در آن محيط، منجر به خسارت هاي مهمي براي فرد شود.

هر چند كه يك مقدار ترس در مواجهه با ارتفاعات يك امر عادي مي باشد، ولي فوبيا يا ترس از ارتفاع مي تواند عبارت از ترس شديدي باشدكه مي تواند در نتيجه حملات مزمن و يا رفتار هاي اجتنابي ايجاد شود.
زنو فوبيا ( ترس از غريبه ها)
فوبيا درماني
يوگا درماني
ترس از هواپيما

ترس از هواپيما، يا ترس از پرواز، تقريبا در ۸ ميليون نفر بزگسال ايالات متحده وجود دارد، در حالي كه واقعيت اين است كه تصادفات هوايي به ندرت صورت مي گيرند.

تقريبا يك نفر از هر سه نفر، تا حدودي از پرواز مي ترسد.

برخي از علائم رايج مربوط به اين ترس شامل لرزش، ضربان قلب سريع و ترس از بهم خوردن مي باشد.

در برخي مواقع ترس از پرواز باعث مي شود كه افراد كلا از پرواز اجتناب كنند. در اغلب موارد، اين ترس از طريق روش درماني در معرض گذاري درمان مي شود، كه طي آن فرد درمانجو به آرامي و به طور پيشرونده، در معرض پرواز قرار مي گيرد.

افراد مي توانند درمان را از طريق تجسم خودشان در يك هواپيما شروع كنند و بعد از آن به تدريج در يك هواپيما بنشينند و در نهايت در يك پرواز بنشينند.
علائم، شرايط مرتبط، و گزينه هاي درماني

ائرو فوبيا ، يا ترس از پرواز، مي تواند همراه با فوبياهاي مختلفي همراه باشد، ولي برخي مواقع به تنهايي صورت مي گيرد.

تخمين زده شده است كه ترس از پرواز، در يك نفر از هر سه نفر وجود دارد، هر چند كه ايجاد فوبياي كامل، فقط در موارد محدودي مشاهده مي شود.

تاخيرات پرواز يك امر عادي در پرواز است كه زياد صورت مي گيرد و مي تواند ترس از پرواز را وخيم تر كند.

صرف نظر از اينكه ترس از پرواز به يك فوبيا تبديل شود يا نشود، داراي تاثيرات ويرانگري بر روي زندگي شما خواهد بود.
علائم

علائم ائرو فوبيا، كه به عنوان اوي فوبيا هم شناخته مي شود، مشابه هيچ يك از فوبياهاي خاص نمي باشد. علائم فيزيكي مربوط به ترس از پرواز عبارتند از:

• لرزش

• عرق كردن

• اختلال معدي روده اي

• تپش قلب

• سرخ شدن پوست

• داشتن احساس هاي غير متجانس

• طرز فكر غمگين

• تحريك پذيري

برخي از افرادي كه از پرواز مي ترسند، به صورت معقولي در فرودگاه راحت هستند، و علائم ترس آنها يك لحظه قبل از سوار شدن به هواپيما بروز مي كند.

ممكن است در افراد ديگر، اين علائم به محض ورود به فرودگاه شروع شود. اضطراب قابل پيش بيني، كه طي آن شما قبل از برنامه ريزي كردن پرواز، ترس از پرواز را تجربه مي كنيد، در سطح گسترده اي رايج است.
فوبياهاي مربوطه

در صورتي كه شما فوبياهاي خاص ديگري داشته باشيد، در نتيجه آن ترس از پرواز مي تواند ايجاد و يا وخيم تر شود، كه اين فوبياها عبارتند از:
• كلاسترو فوبيا :

اغلب افراد داراي كلاسترو فوبيا، به دليل محدود شدن و نداشتن فضاي شخصي، ترس از پرواز را تجربه مي كنند.
• فوبياي اجتماعي و ميكروبي:

در اغلب افراد داراي فوبياي اجتماعي و ميكروبي، به دليل اينكه مجبور به صرف زمان طولاني با افراد نا آشنا هستند، ترس از پرواز توسعه مي يابد.
• ترس از ارتفاع:

همچنين يك ترس از ارتفاع كلي مي تواند منجر به ايجاد ترس از پرواز شود.
شرايط فوبياي مربوطه

برخي از اختلالات فيزيكي مي تواند منجر به ترس از پرواز شوند كه عبارتند از:

• انسداد گوش مياني يا سينوس، كه مي تواند منجر به ايجاد درد و يا سرگيجه در طول پرواز شود.

• داشتن مشكل سينوس سرد يا مزمن، يا شرايطي كه اختلالات سرگيجه اي يا گوشي مي تواند منجر به ايجاد يك ترس واقعي در رابطه با توسعه ناراحتي فيزيكي شود.

• بيماري قلبي – عروقي يا شرايط ديگري كه ريسك لخته خوني را در شما افزايش مي دهد، و مي تواند منجر به ايجاد نگراني در رابطه با ترومبوزيز (تشكيل لخته خون) سياهرگ در حين پرواز شود.

قبل از برنامه ريزي براي سفر، در مورد شرايط فيزيكي قبلي تان با پزشك خود مشورت كنيد تا ميزان ريسك و ناراحتي شما در حين پرواز به پايين ترين سطح ممكن برسد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.