یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

درمان رفتاري – شناختي متمركز بر روي آسيب

۳۸ بازديد

درمان رفتاري – شناختي متمركز بر روي آسيب (TF – CBT) يك مدل درماني بر مبناي مشاهده مي باشد كه به كودكان، نوجوانان، و خانواده ها آنها كمك مي كند تا بتوانند بر روي تاثيرات منفي تجارب آسيب زا غلبه كنند.

اثبات شده است كه اين روش مبتني بر مشاهده، براي درمان يك يا چند اتفاق آسيب زا مفيد مي باشد، و درمانگران آموزش ديده در TF – CBT اين توانايي را دارند كه آسيب صورت گرفته در كودكان را شناسايي كنند و تاثيرات آن را مرتفع سازند.
رشد TF – CBT

كارهاي باليني و تحقيقاتي وجودي كوهن، آنتوني مانارينو، و استر دبلينگر منجر به رشد رهيافت درماني TF-CBT شد.

آنها به دليل علاقه خود نسبت به شناخت بهتر مشكلاتي كه كودكان و نوجوانان با آن مواجه هستند، روش هاي رفتاري – شناختي مرسوم را گسترش دادند و كاربردهاي آن را با شركت دادن خانواده درماني گسترش دادند و در استفاده از اين رهيافت درماني بر روي كودكان و جوانان، از يك رهيافت حسّاس نسبت به آسيب استفاده كردند.

بعد از تحقيقات اوليه صورت گرفته در مورد اين مدل درماني، پنج آزمايش كنترل شده تصادفي هم بر روي آن صورت گرفت كه كارايي مدل TF – CBT در جمعيت مورد هدف را نشان دادند.

محققان زيادي اين نتايج را تكرار كردند، و كارايي اين مدل را در درمان كودكان و نوجواناني كه استرس آسيب زا را تجربه كرده بودند، نشان دادند.

نحوه كار TF – CBT

در روش TF- CBT ، اقدامات درماني صورت گرفته، متناسب با نياز هاي كودكان و نوجواناني مي باشد كه در نتيجه يك آسيب، مشكلات روان شناختي و عاطفي را تجربه كره اند و اين روش با استراتژي هاي بشر دوستانه، رفتاي – شناختي و خانوادگي ادغام شده است.

اين رهيافت درماني يك رهيافت كوتاه مدتي مي باشد و معمولا بيش از ۱۶ ماه طول نمي كشد، و بيش از ۸۰ درصد از كودكان شركت كننده، در همين دوره زماني به بهبود مورد نظرشان دست مي يابند.

ممكن است كه هم والدين و هم كودكان اين توانايي را داشته باشند كه تفكرات و احساسات مربوط به تجربه آسيب زا را از طريق TF – CBT بهتر پردازش كنند.

اين امر مي تواند منجر به ايجاد ابزار مناسبي براي افراد درمانجو شود تا به وسيله آن، تفكرات تاثير گذاري را كه منجر به ايجاد استرس، اضطراب و افسردگي مي شوند را تسكين دهند.

TF – CBT مي تواند به افرادي كه آسيب را تجربه كرده اند كمك كند تا نحوه مديريت سالم تر عواطف مشكل زا را ياد بگيرند.

همچنين در نتيجه استفاده از اين رهيافت درماني، يك محيط ايمن و با ثباتي ايجاد مي شود تا كودكان توانايي لازم را براي افشاء سازي و بيان جزئيات مربوط به آسيب داشته باشند.

در همين زمان، نظريه هاي شناختي و يادگيري مربوط به رهيافت درماني اعمال مي شوند.

به كودكان نشان داده مي شود كه چگونه ممكن است كه درك آنها دچار انحراف شود و ابزارهاي مناسبي در اختيار آنها قرار مي گيرد تا بتوانند دوباره اين مفاهيم را باز سازي كنند.

TF – CBT يك مدل مبتني بر مهارت مي باشد و الزام مي كند كه كودكان و والدينشان مولفه هاي اين روش را اجرا كنند تا بتواند بهترين نتيجه ممكن را داشته باشد.

معمولا از والدين و كودكان درخواست مي شود كه مهارت هاي ياد گرفته شده را در محيط خانه هم انجام دهند.

هدف از TF – CBT اجازه دادن به كودكان و والدين است تا مهارت ها و تكنيك هاي ارتباطي خودشان را به صورت ايمن و سالم تر گسترش دهند.

شركت كنندگان در TF – CBT تلاش دارند تا منابع و مهارت هاي لازم را در اختيار والدين قرار دهند، تا بتوانند به كودكان خودشان كمك كنند كه با انواع سوء استفاده و ساير آسيب ها مقابله كنند.
مكالمه گفتاري
درمان رفتاري – شناختي متمركز بر روي آسيب
درمان نامحدود آسيب
مولفه هاي اصلي TF – CBT شامل:

• آموزش رواني و مهارت هاي سرپرستي

• ريلكسيشن

• كنترل و نظم دهي موثر

• فرآيند شناخت آسيب

• بيان كردن آسيب

• تسلط مناسب براي ياد آوري آسيب در يك محيط زنده

• اشتراك كودك – سرپرست در دوره ها

• افزايش امنيت و رشد آينده

موفقيت TF – CBT تا حد زيادي به رابطه درماني مورد صحيح و مورد اعتماد بين درمانگر، كودك و والدين بستگي دارد. درمانگر اين رهيافت درماني، همانند دوره هاي مشتركي كه از اصول خانواده درماني استفاده مي كند، كودكان و والدين را در دوره درماني شركت مي دهد.

شامل شدن والدين غير خلاف كار در دوره درماني، مي تواند به توانايي مقابله والدين كمك كند، و اين امر باعث مي شود تا والدين در فرآيند درماني به كودك خودشان كمك كنند.

شركت كنندگان در TF – CBT تلاش دارند تا منابع و مهارت هاي لازم را در اختيار والدين قرار دهند، تا بتوانند به كودكان خودشان كمك كنند كه با انواع سوء استفاده و ساير آسيب ها مقابله كنند.
مشكلات درمان شده به وسيله TF – CBT

اصلي ترين كاربرد TF – CBT عبارت از درمان استرس بعد از آسيب مي باشد.

هدف از اين رهيافت درماني، صرف نظر از اينكه آسيب به صورت يك اتفاق مجزا و يا چندين اتفاق باشد، كمك به افراد بازمانده از آسيب است كه بتوانند ناراحتي هاي ايجاد شده در نتيجه اين آسيب ها را شناسايي و مرتفع كنند.

در نهايت بتوانند الگوهاي رفتاري منفي و واكنش هاي عاطفي را كاهش دهند، كه اغلب آنها در نتيجه سوء استفاده جنسي، سوء استفاده فيزيكي و يا ساير آسيب ها ايجاد مي شود.

كودكان و نوجواناني كه اين آسيب را تجربه كرده اند، مي توانند از روش TF – CBT ، به عنوان يك روش كارا و موثر در فرآيند بهبود مربوط به وضعيت سالم عملكردي استفاده كنند.

آسيب هاي دوران كودكي، از قبيل سوء استفاده، خشونت خانگي و يا بي توجهي، مي تواند منجر به علائمي از قبيل PTSD، افسردگي، و اضطراب شود.

كودكان و يا افراد جواني كه بين ۳ تا ۱۸ سال سن دارند و مورد سوء استفاده جنسي يا فيزيكي قرار گرفته اند و يا در نتيجه خشونت خانگي آسيب ديده اند، چه در شرايطي كه به صورت زنجيره اي چند آسيب را تجربه كرده باشند .

چه در شرايطي كه يك آسيب را تجربه كرده باشند، مي توانند با استفاده از رهيافت درماني TF – CBT به بهبود مدّ نظر خودشان دست يابند.

كودكاني كه مرگ يك شخص محبوب و نزديك را تحمل كنند و تحت تاثير آن قرار مي گيرند، مي توانند با استفاده از TF – CBT به يك بهبودي مناسبي دست يابند.

كودكاني كه با والدين خودشان، در يك محيط مراقبتي، تحت مراقبت خويشاوندان، خانه هاي گروهي و يا برنامه هاي مسكوني زندگي مي كنند، مي توانند از TF – CBT استفاده كنند و به اهداف مدّ نظر خودشان دست يابند.
چه كسي TF – CBT را ارائه مي دهد؟

درمانگران با تجربه اي كه دانش و آموزش مناسبي را در رابطه با رشد كودك دارند، و مي توانند به يك سري از شرايط سلامت روان كودك دست يابند و آن را درمان كنند، معمولا به عنوان ارائه كنندگان TF – CBT در نظر گرفته مي شوند.

به منظور اجراي چارچوب متمركز بر آسيب، نياز است كه به متخصصان آموزش داده شود و درمانگراني كه اين آموزش ها را پشت سر بگذارند، ترغيب مي شوند تا به يك مشاور يا ناظري تبديل شوند كه در مدل TF – CBT با تجربه مي باشد.

درمانگران مي توانند از طريق دوره آموزشي مقدماتي، و يا برنامه آموزشي از طريق وب، به آموزش مدل درماني TF – CBT دسترسي داشته باشند. به منظور كسب گواهي نامه لازم و مجاز شدن، درمانگران داراي درجه كارشناسي ارشد يا بالاتر ، بايد در يك دوره آموزشي حضوري ۲ روزه شركت كنند.

به مدت شش ماه و هر ماه دو بار در يك دوره آموزش مداوم يا مشاوره اي شركت كنند يا به مدت ۱۲ ماه و هر ماه يك بار در يك دوره آموزشي شركت كنند، در ۹ جلسه از ۱۲ جلسه مربوط به دوره هاي مشاوره اي يا نظارتي كه توسط توسعه دهنده اين رهيافت و يا فارغ التحصيلان آموزش ديده در TF – CBT برگزار مي شود، شركت كنند.

بعد از آن، درمانگر بايد سه مورد مختلف TF – CBT را تكميل كند، كه دو يا تعداد بيشتري از اين موارد، با حضور مراقبان انجام مي گيرد.

همچنين درمانگران بعد از تكميل مراحل بالا، بايد در يك آزمون كه مربوط به دانش و آگاهي آنها در مورد اين رهيافت درماني مي باشد، شركت كنند و در آن قبول شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.