یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

سطح بالاي اعتقادات خانواده اصيل ايراني

۲۵ بازديد

ماه مبارك رمضان و خانواده اسلامي

چند سالي مي‌شود كه ماه رمضان در فصل تابستان افتاده است. روزهاي بلند كه نيازمند همت عالي و ايمان بالا است. شرايط نسبت به ماه‌هاي ديگر سال سخت‌تر است و به همين خاطر بايد نكاتي را براي روزه‌داري رعايت كرد تاسختي و البته گرماي تابستان آسان شود. امسال هشتم تير ماه، ماه رمضان آغاز مي‌شود. ماهي كه مي‌توان گفت گرم‌ترين ماه سال است. اما براي جلوگيري از تشنگي، خستكي، گرسنگي مي‌توان كارهايي را انجام داد كه سختي‌ها به چشم نيايد و با افتخار و راحتي اين ماه مبارك را پشت سر گذاشت. كارهايي كه راحتي شما را به دنبال دارد و سلامتتان را به هيچ عنوان به خطر نمي‌اندازد. راهكارهاي ساده‌اي كه در افطار و سحر مي‌تواند به شما كمك كند كه در اين ماه مبارك به فعاليت‌هاي روزمره‌تان بپردازيد و كمتر دچار گرسنگي و تشنگي شويد.
سحري يك سنت خانواده اسلامي

سحري يكي از مهم‌ترين وعده‌هاي غذايي است و بسياري گمان دارند كه با حذف كردن سحري مي‌توانند تاپايان روز دوام پيدا كنند. اما بايد بگوييم كه اين مهم‌ترين وعده است و به هيچ عنوان نبايد حذف شود؛ اما چه غذاهايي را بايد در وعده سحري جاي داد؟ وعده سحري بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذاي اصلي در اين وعده صرف شود: انواع چلوخورش‌ها (البته كم‌چرب و سرخ‌نشده)، پلوهاي مخلوط با حبوبات و سبزيجات (عدس‌پلو، لوبياپلو و سبزي‌پلو) به همراه مرغ، ماهي يا گوشت به همراه سبزي خوردن يا سالاد و ماست براي اين وعده مناسب است. مصرف سالاد و يك واحد ميوه تابستاني به كنترل تشنگي تا اواسط روز كمك مي‌كند.سطح اعتقادات
رفتارهاي نادرست در هنگام سحر

از نوشيدن چاي بلافاصله بعد از اتمام سحري اجتناب كنيد، زيرا باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك‌هاي معدني مورد نياز بدن در طول روز مي‌شود. توصيه مي‌شود از مصرف قند و شكر مخصوصا در وعده سحر پرهيز كنيد، چراكه باعث احساس گرسنگي زودهنگام مي‌شود. بايد بگوييم كه روزه‌داري بدون صرف سحري براي تمام گروه‌هاي سني به‌ويژه نوجوانان و جوانان مي‌تواند با عوارض زيادي همراه باشد. گرچه در طي ماه رمضان و به‌ويژه روزهاي اول ممكن است هيچ كدام از عوارض، شكايتي را در فرد ايجاد نكنند، اما قطعا عوارض بلندمدتي خواهند داشت، بنابراين اهميت ويژه‌اي به وعده سحري بدهيد. حتي اگر سال‌ها بدون سحري روزه مي‌گرفتيد، از امسال اين عادت بد را ترك كنيد.
روزه داري و فرهنگ اسلامي

روزه‌داران براي اين‌كه كمتر هنگام روزه‌داري تشنه شوند، بهتر است در برنامه غذايي سحري از خوردن غذاهايي مانند، كوكو، بادمجان، سوسيس و كالباس، سس مايونز ‌و همچنين غذاهاي چرب و پرنمك كه سبب تشنگي زياد در طول روز مي‌شود، پرهيز كنند و از غذاهاي آب‌پزشده و خورش‌هاي آبدار و كم‌نمك استفاده كنند.
در ماه رمضان چه بخوريم؟

مصرف كربوهيدرات‌هايي همچون نان و غلات و ماكاروني سبوس‌دار در وعده افطار و سحر سبب مي‌شود گليكوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد كمتر دچار تشنگي شود. برخي به اشتباه فكر مي‌كنند كه در وعده سحري بايد مقدار زيادي آب نوشيد، در حالي كه توصيه مي‌شود به جاي مصرف مقدار زياد آب، از مواد غذايي‌اي استفاده شود كه سبب دفع آب از بدن نشود. مصرف چاي به‌دليل دارابودن مقادير بالاي كافئين، دفع ادرار را افزايش مي‌دهد و به همين دليل فرد دچار كم‌آبي و تشنگي مي‌شود.خانواه اصيل ايراني
بهترين مواد غذايي در ماه رمضان

بهترين مواد غذايي كه سبب نگهداري آب در بدن و جلوگيري از تشنگي در ساعات روز‌ ماه مبارك رمضان مي‌شود، سبزي‌ها و ميوه‌هاي آبدار نظير زردآلو، آناناس، انگور، هندوانه و هلو است. اسفناج، تربچه، گوجه فرنگي، كاهو، هويج، كلم و انواع سالاد نيز بسيار مفيد هستند. روزه‌داران بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبليموي تازه با آب يا چاي كمرنگ يا شربت خاكشير به جاي قهوه و چاي پررنگ استفاده كنند. چاي نعنا هم از نوشيدني‌هايي است كه در اين ‌ماه بسيار مفيد است، ضمن اين‌كه بايد از خوردن قهوه هنگام سحر پرهيز شود.

هدف اصلي اين است كه در طول ساعات ابتدايي روز كه افراد بيشترين توان را در انجام كارهاي فيزيكي يا ذهني خود دارند، غذاي اصلي مغز يعني قند گلوكز تامين شود. اگر روزه‌داران بخواهند بهترين بازده را در ماه رمضان داشته باشند و در طول روز دچار افت و بالا رفتن فشار خون نشوند، بهتر است به جاي مصرف غذايي گوشتي در سحر، از مواد نشاسته‌داري همچون سيب زميني، نان به‌ويژه نان‌هاي سبوس‌دار و سنگك، برنج و ماكاراني استفاده كنند.

نان سنگك به دليل دارابودن سبوس كمتر، روزه‌داران را دچار افت فشار مي‌كند. ضمن اين‌كه بايد توجه داشته باشيد كه استفاده از قند‌هاي ساده نظير غذاهايي مانند شله زرد، حلوا، قند و شكر، شيريني، مربا، عسل، زولبيا و باميه به سرعت باعث افت فشار مي‌شود و فرد در همان ساعات ابتدايي دجار افت فشار شده و اين مسئله سردرد‌هاي پي در پي و عدم تمركز در طول روز را به دنبال دارد. نان و پنير كم‌نمك با سبزي يا گردو، خرما و كشمش و شير از بهترين خوراكي‌ها براي سحر به حساب مي‌آيد، چراكه علاوه بر حجم كم، داراي قوت بسيار است.
آب و هوا در ماه رمضان

تابش مستقيم نور خورشيد به لب از يكسو و از سوي ديگر تعريق و دفع مايعات بدن عوامل مؤثر بر خشكي لب بوده كه گاهي منجر به شكاف لب و خونريزي از آن مي‌شود. كرم‌هاي ضد‌آفتاب و مرطوب‌كننده‌هاي مخصوص لب و پرهيز از تماس مستقيم با نور خورشيد از جمله توصيه‌هاي مؤثر در درمان اين مشكل است. همچنين مخاط خشك بيني مي‌تواند علائمي چون خون دماغ را به همراه داشته باشد كه وازلين يا نرم‌كننده‌هاي ويتامينه مي‌توانند كاملا اين مشكل را مهار كنند. بعد از خوردن سحري، بهتر است هنگام مسواك‌زدن براي كاهش تشنگي و خشكي دهان، از حجم كمتري از خمير دندان استفاده شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.