دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۰۳

گفتگو با نوجوان در مورد تمايلات جنسي

۳۱ بازديد

بهتر است شروع  گفتگو درمورد تمايلات جنسي، احساسات جنسي و رفتار جنسي  در اوايل نوجواني باشد (سنين 9تا 13سال)، زماني كه در اكثر جوانان شروع سن بلوغ است و خيلي زود به سن بلوغ جنسي  مي رسند. در اين زمان سفر به دوره زنانگي و مردانگي شروع مي شود؛ با همه سرگشتي هاي تعريف شده خاص خود زن و مرد. امروزه، با وجود تغييرات هورموني جوانان از نظر فيزيكي ظرفيت زيادي براي توليدمثل جنسي دارند. اما از نظر روانشناختي آنها سال هاي زيادي از نظر عقلاني رشد كافي براي فكر كردن به مسئوليت پذيري در قبال بچه دارشدن و وقوع عواقب ناخواسته يا مواجهه با احتمال بيماري هاي منتقل شده از راه رابطه جنسي در چنين سني و يا يكي كردن صميميت جنسي با نزديكي هيجاني براي ايجاد يك رابطه احساسي را نداشته اند. بنابراين اكثر والدين در اميد و انتظارات خود تأمل مي كنند  طوري كه بعداً با شروع فعاليت جنسي آن انتظارات راحت تر به وقوع بپيوندند.

مطالب مرتبط:

بررسي تمايلات جنسي و هويت جنسي نوجوان شما

نگراني در مورد رفتارهاي جنسي نوجوان

با رسيدن به سن دوست شدن و پارتي رفتن ها در مقطع متوسطه و اواخر سال هاي نوجواني، تمايلات و احتمال فعاليت هاي رمانتيك جنسي افزايش مي يابد؛ كمااينكه اجتماعي شدن بيشتر بين دختران و پسران تشويق مي شود و نوعي هنجار محسوب مي شود. بنابراين با مطالعات خودگزارش دهي دانش آموزان مقطع متوسطه مانند مطالعه ارائه شده در سال 2009 توسط نظام بررسي رفتارهاي خطرآفرين نوجوانان در تگزاس به شكلي جالب همسو است. حدود 50 درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه اكثراً گزارش دادند كه مقاربت جنسي دارند (همين درصد از آنها اعلام كردند كه در حال حاضر الكل مصرف كردند). با وجود اين داده ها والدين بايد اين مباحث را بفهمند؛ درحالي كه بسياري از جوانان در اواخر نوجواني به برقراري رابطه جنسي تمايل دارند و شمار زيادي تمايل ندارند. البته، پس از زندگي كردن دور از خانه در طي مراحل پاياني نوجواني، شرايط مستقل از آزمايش و محاكمه (سنين18تا 23سال) وقوع فعاليت جنسي به طور قابل توجهي بالاتر است.

حال سؤال اينجاست: چه نوع چارچوب داوري و چه آموزش هايي براي والدين نياز است تا بتوانند نوجوان خود را در زمينه نحوه مديريت تمايلات جنسي و فعاليت جنسي هدايت كنند؟ پاسخ بسيار به ارزش هاي خاصي كه والدين به آن پايبندند و راحتي آنها براي كنار آمدن با اين موضوع بستگي دارد. از نظر نگرش بين والدين تفاوت زيادي وجود دارد. والدين كمي تمايل به هرگز مطرح نكردن اين موضوع دارند يا اينكه فقط يكبار صحبت كنند بدون آنكه دوباره آنرا بازگو كنند. اما ما چيزي كه از والدين شنيده ايم بيشتر در صحه گذاردن سه اصل متقاعدسازي حمايت گرايانه است: ناديده گرفتن+ گفتگو+ آموزش= پيشگيري.

شدت شناساندن انتظارات آنها به خاطر آن است كه والدين آشكارا آنچه فكر مي كنند عاقلانه، صحيح و درست است را با به ميان آمدن داشتن مقاربت جنسي بيان مي كنند.

برخي از والدين مي گويند”واي، پسر نوجوان من حرفم را گوش نمي كند”.

اما اين موضع گيري درست نيست. يك جوان نظريه ها و اعتقادات راسخ خود را در راستاي تفكر و تصميم گيري اش خرد مي كند. ارزش ها و باورهاي شما مهم فرض مي شوند. توانايي و شدت درگيرشدن در بحث و گفتگوي عادي كردن مسئله فعاليت جنسي است، همان گونه كه از يك شخص با دغدغه هاي مربوط به موضوع سوءمصرف مواد يا هرگونه رفتار خطرآفريني نوجوان انتظار مي رود.وقتي كه اين بحث به طور بي طرفانه و دوطرفه پذيرفته مي شود والدين نه نتها صحبت مي كنند بلكه با استقبال نيز گوش مي دهند؛ نوجوان والدين را به عنوان يك سخنگو يا بلندگو و منبع نصيحت براي مواجهه با پيچيدگي هاي پيش رويش، با شروع ارتباط و تمركز جنسي بيشتر مي بيند. عقايد شما به عنوان پدر و مادر در جاي خود مي تواند مفيد واقع شوند.

توان ارائه آموزش مجهز كردن جوان به راهبردهايي براي مديريت احساسات جنسي در هنگام برقراري رابطه ها و رعايت موارد پيشگيرانه لازم براي مقاربت جنسي است. شما نبايد تصميم نوجوان خودرا  مبني بر داشتن فعاليت جنسي با فراهم كردن اطلاعاتي در باب راههاي پيشگيري از بارداري تأييد كنيد. نگراني شما براي رعايت ايمني مفروض است. بسياري از والدين دوست ندارند نوجوانان آنها در يك دنيايي از كنش وري جنسي پرورش يابد پيش از آنكه آنها بخواهند در دنيايي آكنده از رسانه هاي مبلغ فرهنگ بيگانه پرورش يابند، اما آن چگونه دنيايي است. اگرچه آنها نمي توانند انتخاب رفتار جنسي نوجوان را كنترل كنند اما مي توانند و بايد آن انتخاب را مشخص كنند به دليل آنكه رسانه هاي مشهور به طوري برنامه ريزي شده در حال جذاب و رمانيك نشان دادن رابطه جنسي به طرقي بسيار فريبنده و حسي مي باشد. رسانه محدوديت جنسي را الگوسازي نمي كند و نوجوانان تحت تأثير قرار مي گيرند. آنها از آنچه مي بينند تحت تأثير قرار مي گيرند و آنچه را مي بينند جايگاه بالايي در جذاب بودن جنسي به عنوان يك زن و يا مرد دارد، اما رهنمودهاي خيلي كمي در مورد نحوه مديريت تمايلات جنسي پس از مجذوب شدن يا برانگيختگي مي دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.